Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Järnvägsfrämjandet: Låt nattågen stanna i Västerås

Annons
Järnvägsfrämjandet anser att nattågen borde stanna i Västerås. Foto: VLT/Arkiv

I dag går det nattåg från Stockholm respektive Göteborg till Jämtland och övre Norrland. Tåget från Göteborg har annonserat uppehåll endast i Skövde och Örebro före Sundsvall.

Tåget passerar Västerås utan att resenärer får stiga av eller på tåget där. På sydgång går det inte via Västerås men stannar då även i Hallsberg. Det är lämpligt att tåget går via Örebro, Eskilstuna och Västerås i bägge riktningar.

Tågen har längre gångtid än dagtågen och då bör det inte påverka tiderna vid slutstation.

Då knyts stora delar av Mälardalen ihop med i nattågskonceptet. I Hallsberg är det anslutning med Värmland och Oslo.

Tågen har längre gångtid än dagtågen och då bör det inte påverka tiderna vid slutstation. I Sundsvall har tågen rätt långt uppehåll, där delas tågen mot Duved respektive Luleå. I motsatt riktning kopplas de samman mot Göteborg respektive Stockholm.

Tågen bör utnyttjas bättre vad gäller transporter av gods och cyklar. Tågen bör utnyttjas för transporter av lättare styckegods, brev paket och pallar. Idag går mycket gods på lastbilar och flygfrakt. Om möjlighet ges kommer säkert många småkunder att utnyttja det miljövänliga tåget istället.

Från många orter längs tågens sträcka kan företag utnyttja detta för transport av mindre gods.

Mellan Göteborg /Stockholm är det ett mycket lämpligt tidsläge (till Göteborg och Luleå är det någon sen ankomst ) att utnyttja tåget för transport av smågods. Det bör finnas utrymme för transport av cyklar. För att detta ska fungera behövs det hubbar på några ställen . Lämpliga platser kan vara Göteborg, Örebro alternativt Hallsberg, Västerås , Sundsvall. Östersund, Umeå, Luleå och Stockholm.

Detta bör inte minst turistnäringens ha fördelar av.

På sommartid kan biltransportvagnar för transport av bilar och motorcyklar medföra i tågen. Det kan gälla mellan Göteborg respektive Stockholm och Luleå. Fördelen med detta är att resenären sover medan bilen eller motorcykeln transporteras.

Man sparar även en del bensin samtidigt som man förflyttar sig och kommer fram utvilad..

Christer Wilhelmsson

ordförande Järnvägsfrämjandet

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons