Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Markus Andersson: Bygg torg över stationen

Artikel 12 av 20
Nya resecentrum i Västerås
Visa alla artiklar

Annons
Behövs ett torg över spåren när nya stationen byggs?     Illustration: Markus Andersson

En stad, ett tak! En vision om att bygga bort barriärer och länka samman staden med mälaren. En vision som med Västerås stads förslag på utformning av nytt resecentrum tar oss ett steg närmare just den visionen. Trots det så innehåller förslaget ett stort hål, ett hål i taket!

Mycket är bra med Västerås stads och projekt Mälarportens förslag på nytt stationsområde. Förslaget med dess två övergångar och anslutande ramper i områdets fyra hörn skapar bättre möjligheter att ta sig mellan centrum i norr och Mälaren i söder för både gående och cyklister. Tillsammans med modern arkitektur så skapar förslaget också något unikt för Västerås att identifieras med.

I och med förslaget behålls dock spårområdet som i dag är en stor orsak till vad som uppfattas som barriär, en stor yta i centrala Västerås, otillgänglig för de som inte är på resande fot. Samtidigt så innehåller förslaget stationsnära bebyggelse på spårens södra sida som med utformningen av området riskerar att ytterligare förstärka känslan av barriär något som exempelvis kan upplevas i centrala Oslo där en ”mur" av modern arkitektur reser sig och avskärmar staden från vattnet.

Varför inte ta steget med visionen om ”en stad, ett tak” full ut och likt förslaget Västerås Nya Framsida bygga ett torg över spåren? En lösning som bygger ett tak som inte bara är en symbol och som verkligen samlar all infrastruktur under ett tak som skyddar resenärerna i alla typer väder i ett integrerat resecentrum.

Varför inte ta steget med visionen om ”en stad, ett tak” full ut och likt förslaget Västerås Nya Framsida bygga ett torg över spåren?

Genom att bygga ett upphöjt torg över spåren, som i tillägg till ramper i alla fyra hörnen kompletteras med trapport, och på flera platser med rulltrappor och hissar, tas mer av stadens centrala yta tillvara på samtidigt som det skapar större flexibilitet där människor kan välja den kortaste vägen över spåren.

Med ett torg över spåren skapas även möjligheten till stärkt visuell kontakt med Mälaren med fler utblicksplatser över hamnbassängen och Kungsängsgatan. Genom att även tillåta att torget öppnar upp sig mot mälaren bevaras också den visuella kopplingen från området runt hamnbassängen mot den historiska arkitekturen i ABB Sveriges huvudkontor Ottar. Två uttalade mål som Västerås stads och BIG:s förslag inte riktigt når upp till.

Med ett torg över spåren skulle möjligheterna för fastigheter även på spårens norra sida mot södra ringvägen möjliggöras utan att de behöver upplevas som barriär. Fastigheter som delvis skulle bidra till finansieringen av torget. Torget över spåren också skulle skapa fler möjligheter i de stationsnära byggnaderna för attraktiva lokaler och levande bottenvåningar som tillsammans med restauranger och caféer på torget skulle bidrar till ett levande torg och stadsdel.

Med ett torg över spåren kan vi skapa en oas mitt i staden där västeråsare och dess besökare kan stanna till, träffas, umgås och bara njuta av tillvaron, ett område som inte bara är till för de som reser eller rör sig mellan stadens centrum och Mälaren.

Med ett torg över spåren kan vi skapa en oas mitt i staden där västeråsare och dess besökare kan stanna till, träffas, umgås och bara njuta av tillvaron, ett område som inte bara är till för de som reser eller rör sig mellan stadens centrum och Mälaren.

Vill vi verkligen bygga bort järnvägen som barriär mellan staden och Mälaren så finns bara två alternativ, att gräva ner järnvägen eller att bygga ett upphöjt torg över spåren. Genom, att enligt gällande beslut i kommunfullmäktige, utesluta en nergrävning så återstår endast ett alternativ. Gör som i förslaget Västerås Nya Framsida, satsa på Västerås framtid och bygg ett upphöjt torg över spåren. ”Västerås en stad utan barriärer!”

Markus Andersson

[email protected]

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons