Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Replik: Vi måste stoppa våldet mot djuren

Det var rätt att strejka trots att det var olagligt. Lagen ändrades. På samma sätt är det nu rätt att frita djur, trots att det är olagligt.

Annons

Daniel Grabmüller ifrågasätter den 23 maj Tomma burars metoder och känner med dem som får känna av civilolydnadsaktioner, till exempel bönderna som äger de gårdar där vi fritog djur. Vi i Tomma burar är medvetna om att människor kan påverkas av våra aktioner, trots att vi inte hade någon direktkontakt med bönderna och trots att vi lämnade ett vänligt brev och kakor vid fritagningarna.

Låt oss göra en historisk jämförelse. Tidigare i Sveriges historia var det inte lagligt att strejka.

Arbetare trotsade lagen och gick ändå ut i strejk. Detta var säkert jobbigt för arbetsgivare som både förlorade inkomst och kanske hade några sömnlösa nätter.

Delvis på grund av de olagliga strejkerna har vi idag rätt till åtta timmars arbetsdag och betydligt bättre arbetsförhållande än tidigare. Var det rätt av arbetarna att genom lagbrott strejka även om det orsakade arbetsgivaren bekymmer?

Ja, skulle nog de flesta säga idag. På ungefär samma sätt tycker vi i Tomma burar att det kan vara rätt att befria djur som lider och ska dödas även om bönderna som lever på djuren känner sig tillfälligt illa till mods.

Men det bör inte göras hur som helst. Det är viktigt att följa de olika principerna bakom civil olydnad.

Här ingår att man är öppen med vem man är, vad man har gjort och att man tar konsekvenserna av ens handlingar. Också att handlingen inte ska ske av egenintresse utan för att man vill påverka samhället i en positiv riktning.

Den viktigaste principen av de alla är dock ickevåld. Betydelsen av ickevåld är att med fredliga medel kämpa för ett samhälle utan förtryck eller våld.

I en tradition som har formats av bland andra Mahatma Gandhi och Martin Luther King ingår också att man inte ser sin meningsmotståndare som sin fiende och därför inte vill dem något ont. Det är således inte någon som ska bekämpas utan något.

I Tomma burars fall är det inte bönderna som är våra fiender utan det djurförtryckande systemet. Med ett sådant synsätt anstränger sig aktivister för att minimera den eventuella indirekta skada som kan drabba de som berörs av en aktion. Ett ickevåldsligt synsätt utesluter alla angrepp på människor, eller djur, inklusive hot eller nedvärderande språk.

Det Daniel, och många andra, missar att ta upp är allas vårt ansvar att försöka stoppa det pågående våldet i vårt samhälle. Förr i tiden pratade man om underlåtelsesynd – att det också kan vara moraliskt förkastligt att inte utföra en handling.

Om vi skulle se ett barn hålla på att drunkna så hade de flesta av oss sett det som en skyldighet att ingripa och försöka rädda barnet. På liknande sätt anser vi i Tomma burar att medborgare i Sverige har en skyldighet att ingripa mot det massiva våldet som djur dagligen utsätts för.

Grisar som ständigt hålls på kalla betonggolv och aldrig någonsin får se solens ljus. Hönor som trängs inomhus tillsammans med tusentals andra.

Kalven som slits från sin mamma vid födseln. Alla djur inom livsmedelsindustrin som förr eller senare dödas för att hamna på någons tallrik.

Allt detta är exempel på våld som drabbar enskilda individer. Djuren har inte tillgång till ett rättssystem som kan försvara dem. De har inte möjlighet att organisera sig eller stå upp för sina intressen.

Där måste vi människor vara deras ambassadörer, deras försvarsadvokater. Vi bör alltid göra det fredligt och med omsorg om alla inblandade. Tillsammans kan vi alla bidra till en bättre värld för både djur och människa, genom lagliga medel men också genom fredligt lagtrots.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Mer läsning

Annons