Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Det därför inte bara ett lokalt utan också ett regionalt intresse att bevara flygplatsen i Västerås.

En nedlagd flygplats förblir nedlagd. Långsiktigt växande flygtrafik och ökad befolkning i östra Sverige är därför goda skäl att behålla Västerås flygplats.

Annons

Framtiden för flygplatsen har länge varit en lokalpolitisk stridsfråga. Vänsterpartiet och Miljöpartiet har varit emot att skattepengar täcker flygplatsens förlust, medan de övriga partierna framhållit att skattebetalarna också betalar för att hålla igång vägar, bussar och tåg.

I våras fattade Västerås fullmäktige beslut om ett engångstillskott på 35 miljoner kronor. Men ett förslag om att därutöver varje år skjuta till 15 miljoner kronor skall utredas ytterligare och behandlas i samband med budget för 2011. När de rödgröna partierna presenterade sitt valmanifest för Västerås fanns ingen åsikt om flygplatsen med. De ville avvakta kompletterande utredningar, men lovade att bli överens tills budgeten ska läggas. De rödgröna har därmed lovat att lägga ett gemensamt förslag om flygplatsen, men inte givit besked om hur det skall se ut.

Flygplatsen är en antingen eller-fråga. Antingen får den stöd för att överleva eller så får den läggas ned, förutsatt att inte ekonomin mirakulöst förbättras. Därför måste en sida ge med sig om det blir rödgrön majoritet i Västerås. Socialdemokraterna eller Miljöpartiet/Vänsterpartiet behöver byta åsikt.

En tredje utväg kan vara att använda ”Förbifart Stockholm-modellen”. När de rödgröna inte kan enas om viktig infrastruktur får frågan gå till lokal folkomröstning.

Därmed ökar osäkerheten om flygplatsens framtid och den blir en valfråga. Den som bestämt föredrar att flygplatsen består bör rösta på något av Västeråsalliansens partier. De envetna motståndarna kan som förut rösta på Miljöpartiet eller Vänsterpartiet.

I sak finns också starka skäl för att tills vidare behålla Västerås flygplats. Den har inte bara passagerartrafik utan även skolflyg (står för de flesta flygrörelserna – fraktflyg, militärflyg och privatflyg. När det gäller antalet passagerare, kostnader och underskott hävdar sig Västerås flygplats väl med jämförbara flygplatser.

Flyget är visserligen känsligt för ekonomiska upp- och nedgångar, men över tiden flyger fler och fler. Lågprisflyget har gjort det möjligt att flyga oftare och till fler platser. Västerås växer, liksom resten av Mälardalen och Stockholmsområdet. Flera andra flygplatser har lagts ned, senast Barkarby norr om Stockholm. Brommas framtid är ständigt omdiskuterad.

När en flygplats läggs ned förblir den nedlagd. Bostäder och handel växer upp i närområdet och flygplatsen kan inte återöppnas. Det därför inte bara ett lokalt utan också ett regionalt intresse att bevara flygplatsen i Västerås. Det ger större handlingsfrihet om flyg och befolkning fortsätter att växa.

Nu lär väl inte andra intressenter springa benen av sig för dela på kostnaderna. Men egentligen borde inte bara Västerås behöva ta ekonomiskt ansvar för flygplatsen.