Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"Det här är inte första gången"

Björn Andersson är inte den enda som råkat ut för extra vårddygn i Uppsala på grund av att hjälpmedel på hemmaplan inte går att få fram.

- Lösningen ligger till stor del hos oss, även om just Björn Anderssons problem hade gått att lösa mycket smidigare, säger Anna Nyberg som är arbetsterapeut på ortopeden på Uppsala Akademiska sjukhus.

- Det här är ju en akutavdelning och vi är inte speciellt populära hos vårdcentralerna när vi ringer och vill skicka hem patienter. Operationer sker ofta strax före en helg, så vi förstår om det inte går att ordna hjälpmedel så snabbt.

Anna Nyberg berättar att hon ringde sin kollega på Citypraktiken i Västerås för att be om en rekvisition på en rullstol dagen efter operation (onsdag).

- Ingen svarade. Efter ett tag gick en telefonsvarare igång och berättade att min kollega inte jobbade på vårdcentalen dit jag ringt just den dagen. Däremot fanns ingen hänvisning och det gick inte att tala in ett meddelande.

Anna Nyberg gav inte upp. Under torsdagen gick det lika illa med telefonkontakterna.

- Jag tror att det kanske var något fel med telefonerna? Till slut fick jag tag på en sjukgymnast som gick och hämtade arbetsterapeuten till telefonen och jag började göra en så kallad överlämning av patienten till henne.

- Mitt i överlämningen bröts samtalet. När jag kastade mig på telefon igen svarade sjukgymnasten som berättade att arbetsterapeuten inte kunde ta samtalet eftersom hon skulle iväg till en patient.

Hade överlämningen gjorts där och då hade det ordnat sig mycket snabbare med rekvisitionen på rullstol. Nu fick Anna Nyberg övertala sjukgymnasten att skriva en rekvisition.

- Det låter kanske krångligt, men man vill inte gärna göra det med en patient som inte är ens egen. Man har ju ansvar för att rullstolen ska fungera i patientens hem, att det är säkert att använda en sådan där, säger Anna Nyberg.

På Akademiska sjukhuset har man förstått att man kan göra det här smidigare för patienterna. Där finns ett förslag om att arbetsterapeuterna ska informera patienterna innan operationen om vilka hjälpmedel som behövs efter operationen. Det förslaget finns ännu inget beslut på.