Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

”Det var en olycka – kan hända vem som helst”

 
Cyklist avled efter olycka i Skallbergsmotet
Visa alla artiklar

Det blir inget åtal efter den tragiska olyckan vid Skallbergsmotet. Däremot ska trafiksituationen utredas. Barnen till den omkomne cyklisten är nöjda med bägge beskeden.

Det var i slutet av september i fjol som Thommy Christensson blev påkörd av en bil vid Skallbergsmotet, på en passage som han ofta cyklade på.

Kvinnan som körde bilen var först misstänkt för att ha vållat olyckan. Nu har åklagaren lagt ned förundersökningen, så hon kommer inte att åtalas.

–Jag är inte arg på henne, säger Amanda. Det var en olycka, det kan hända vem som helst. Jag är mer arg på trafiksituationen.

Malin lägger till:

– Det hade varit värre om det tydligt visat att det inte var en olyckshändelse, med tanke på till exempel rattfylleri.

Olyckan väckte mycket debatt, inte minst i VLT. Reglerna för cykelpassager visade sig vara svårtolkade.

– Det var overkligt, påpekar Malin. Det var svårt att ta in att jag faktiskt läste om pappa.

– Folk diskuterade hej vilt, minns Amanda. Det var två läger, cyklister och bilister, som höll på att skuldbelägga varandra, vems fel det var.

– Jag blev illa berörd, berättar Malin. Folk borde tänka på att det finns anhöriga bakom såna här nyheter.

–Jag höll mig borta från tidningen, säger Jonathan.

I efterhand är det förståeligt att olyckan väckte stor uppmärksamhet.

– Jag har cyklat där många gånger utan att tänka på hur utsatt man är som cyklist, säger Amanda.

–Jag är mycket mer uppmärksam nu, både som bilist och cyklist, säger Malin.

Enligt gatuchef Kent Nyman är Skallbergsmotet under utredning. Man ska se över situationen för alla trafikslag, även i korsningen Bergslagsvägen-Emausgatan.

– Det är den svåraste trafiksituationen i Västerås.

Man beslutade om utredningen för två år sedan när man såg över alla problem på E18, 56:an och 66:an.

– Skallbergsmotet fick högsta klass. Efter den tragiska olyckan fick utredningen ännu högre prioritet.

Arbetet satte i gång i december och fortsätter med möten under våren. Det finns ingen deadline för när utredningen ska vara klar.

Att utredningen har fått fart efter olyckan ser barnen som positivt. Motet är olycksdrabbat, det är mycket trafik och många lastbilar.

Jonathan föreslår en planskild korsning för cyklister och gående- som en bro.

Spökcykeln som ställdes dit strax efter olyckan har betytt mycket för dem.

– Det var skönt att ha en plats att gå till eftersom det tog tid med allt praktiskt.

– Många trodde att det var vi som hade ställt upp cykeln, berättar Amanda.

Spökcykeln påminner även bilister om faran så att de saktar ned.

– Vi skulle vilja tacka den som har ställt dit cykeln, säger Malin.

Yngve Fredriksson [email protected]