Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

”Drömmen är att få sjunga Rigoletto på Metropolitan eller La Scala” – barytonen Marcus Bartoletti uppträder på VLT osignat

Annons

Barytonen Marcus Bartoletti drömmer om att få sjunga sina favoritroller på de stora operascenerna. På lördag intar han den nya scenen VLT osignat på Konserthuset.

– Drömmen är att få sjunga Rigoletto på Metropolitan eller La Scala, säger Marcus Bartoletti.

Han är uppvuxen omgiven av opera. Marcus Bartolettis mamma är bibliotekarie på Kungliga Operans bibliotek i Stockholm och från barndomsintresset för J. R. R. Tolkiens böcker om Härskarringen var inte steget långt till att förälska sig i den magiska värld Richard Wagner komponerat i sina operor om Niebelungens ring.

– Jag var 13 år när jag för första gången såg Wagners operor och jag fascinerades av det starka uttrycket, liksom av hela historien om ”Poetiska Eddan” och de berättelser Wagner bygger den på, säger Marcus Bartoletti.

Han gick i Adolf Fredriks musikklasser i grundskolan och fortsatte sedan med sången på Stockholms Musikgymnasium.

– Tidigare hade jag framför allt sjungit i kör, men på gymnasiet började jag också ta privata sånglektioner hos en operasångare som min mamma kände genom jobbet.

Efter gymnasiet sökte Marcus Bartoletti till Ingesunds Musikhögskola i Arvika d där han utforskade sin barytonröst. Därefter har han studerat Kammarmusikprogrammet på Musik- och Operahögskolan vid Mälardalens Högskola i Västerås och har nu precis påbörjat det tvååriga kammaroperaprogrammet. Studierna för professorn och sångpedagogen Lena Hellström-Färnlöf har utvecklat Marcus Bartolettis sång väldigt mycket under de här åren.

– Den här utbildningen ger konsertmöjligheter som få andra operautbildningar kan erbjuda, jag har exempelvis fått sjunga Mozarts ”Requiem”, Bachs ”Lukaspassionen” och ”Johannespassionen” och Lars-Erik Larssons ”Förklädd Gud” i Västerås domkyrka och uppträda med Västerås Sinfonietta.

Utöver sång får Marcus Bartoletti också utbildning i musikhistoria, skådespeleri, dans och rörelse samt de stora operaspråken tyska, franska, italienska och engelska.

– Det passar mig bra, för jag är också en teaterapa, även om jag inte fått så mycket utlopp för det ännu. Samtidigt är sången det viktigaste i operan, den ska kunna förmedla hela känslan och berättelsen, även när man inte kan se scenen och bara hör musiken.

Var Marcus Bartoletti tar vägen efter studierna får vi se.

– Jag tar det som det kommer. Det är få operasångare som kan leva på att sjunga opera, men det är klart jag drömmer om att får sjunga Rigoletto på de stora scenerna som Metropolitan eller La Scala.

Hans store förebild är den italienske barytonen Titta Ruffo som var verksam i början av 1900-talet.

– Han hade verkligen allt, både sången och det teatrala. Jag har ju ingen möjlighet att se honom, men i hans röst hör man dramatiken. Det är det som är så fantastiskt med operasångarna från den tiden, de kunde verkligen uttrycka allt i sin sång.

Marcus Bartoletti har några favoritroller som han gärna vill sjunga.

– Som baryton får man mest roller som pappor, skurkar och gudar, som Wotan i ”Nibelungens ring”, men jag vill förstås gärna sjunga Rigoletto i Verdis opera och Don Giovanni i Mozarts opera.

På lördag klockan 20 uppträder Marcus Bartoletti tillsammans med pianisten Asuka Nakamura på VLT osignat på Konserthusets foajéscen. Han kommer att sjunga ”Grevens aria” ur Mozarts opera ”Figaros bröllop”, Maurice Ravels ”Le Paon” och ”Toreadorsången” ur Georges Bizets ”Carmen”.