Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Entydigt fall i tvetydig lista

Lärarförbundets ranking bör tas med en nypa salt, men tydliga tapp väcker oro.

Annons

Plötsligt var det ombytta roller i skolpolitiken. Utbildningsminister Jan Björklund (FP) har fått kritik för att skolresultat har fortsatt att falla. Han har då svarat att det tar tid att få genomslag för förbättringar i en så stor organisation. Du har haft makten i sju år, nu vill vi se resultat, svarar Socialdemokraterna.

Västerås har, som framgått på nyhetsplats, tappat mark i Lärarförbundets skolranking. I år hamnar Västerås så lågt som 261 av 290. Sämst i länet.

Då låter kommunalrådet Anders Teljebäck (S) misstänkt likt Jan Björklund. Han framhåller att Västerås har satsat på skolan genom ett antal åtgärder och hoppas att resultatet av åtgärderna ska synas senare. Den flitige Roger Haddad (FP) är däremot snabbt ute och kräver tydliga besked och nya åtgärder.

Här kan båda sidor behöva vara konsekventa. Tar det tid att få genomslag när man själv har ansvaret bör det gälla också när den motsatta sidan bestämmer.

Det finns också invändningar mot Lärarförbundets ranking. De flesta kriterierna mäter bara kommunala skolor, vilket gör det svårare att utvärdera en kommun som Västerås med många friskolor.

Rankingen utgår i mycket från ett fackligt perspektiv. Lärarnas villkor och elevernas resultat påverkar resultaten, men lärar- täthet och andel pedagogiskt utbildade lärare har dubbel vikt. Men samvariationen mellan resultat och dessa kriterier är inte kristallklar. Skolforskaren Jonas Vlachos hävdar att att det är svårt att finna belägg för att behörighet påverkar elevernas skolresultat.

Västerås har anledning att oroa sig över en dålig placering när det gäller sjukskrivningar. Det drabbar både lärare och elever och tyder på problem med hur personalen behandlas.

Trots senare års satsningar ligger Västerås även dåligt till när det gäller löner och hur mycket resurser som satsas. Lärarna är också jämfört med i andra kommuner missnöjda med Västerås som samarbetspartner.Skolresultaten är ganska genomsnittliga. När det gäller andelen som fortsätter till högre studier efter gymnasiet ligger Västerås bra till. Här bidrar säkert en lokal högskola, som gör det lättare att för fler att läsa vidare.

Däremot hamnar Västerås lägre, om än inte inte bland de sämsta, i andelen i årskurs nio med godkända betyg i alla ämnen och andelen elever som fullföljde gymnasieutbildningen inom fyra år.

De här siffrorna tyder på att Västerås ännu har problem med resultaten för elever med sämre förutsättningar.

Det oroar.

Annons