Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Få ser kommunens film

Västerås stad lade 200  000 kronor på en kortfilm om kommunens visionsarbete. ­Efter tre månader på Youtube har den klickats av 396 personer.

Annons

Västerås stad lade 200  000 kronor på en kortfilm om kommunens visionsarbete. Efter tre månader på Youtube har den klickats av 396 personer.

– Vi tycker inte att 200 000 är mycket för den här filmen. Den var ganska många inspelningstimmar, säger Susanne Ovmark, tillförordnad informationschef i Västerås stad.

Västerås stad ville dokumentera de visioner som framkom under målbildsarbetet Västerås 2026 och valet föll på rörlig bild.

Hur många som sett hela filmen vet ingen – bara att knappt 400 har påbörjat visning. Som jämförelse kan nämnas att Framtidsbåset, en film som gjordes av ungdomar där de intervjuar andra ungdomar om vad de förväntar sig av Västerås 2026, har klickats 5 260 gånger.

Varför intresset är så svalt vet inte Susanne Ovmark.

– Men den ligger ju inte bara på Youtube. Alla våra chefer ska se den och vi ska sprida den bland medarbetarna, säger hon.

Uppdraget att göra filmen gick till produktionsbolaget Prolounge, som i sin tur tog hjälp av reklambyrån Care of Haus.

Borde inte produktionen ha upphandlats?

– Det är som du säger, det får vi medge. Vi gjorde bedömningen att det avtal vi redan hade med Prolounge räckte. Men det avtalet gäller bara filmning av kommunfullmäktiges sammanträden, säger Susanne Ovmark.

Så beställningen var alltså ett brott mot lagen om offentlig upphandling?

– Om man ska vara petig var den väl det.

Susanne Ovmark betonar dock att bedömningen gjordes i god tro.