Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygplats kan ge 3000 bostäder

Annons

Många är engagerade kring flygplatsens usla ekonomi. Debatten har de senaste veckorna varit spännande.

Förslagen till lösningar varierar men ingen kritiker accepterar att miljonrullningen fortsätter. Och allt fler viktiga frågor om flygplatsens ekonomi tas upp.

Kommer vi att få några som helst svar?

Från den ansvariga politiska ledningen med KS-ordförande Teljebäck (S) i täten får vi inga svar. De skrev en debattartikel utan att gå in på en enda av de många frågor som ställts i debatten.

Men de ska minsann ut och missionera, fixa nytt flyg och miljoner till Västerås. Det löser sig!

Den logiska utfästelsen borde efter den omfattande utredningen i våras ha varit: Eftersom flygplatsen inte går runt utan massor av skattepengar, så vi lägger ner …!

Sedan min förra artikel har jag bättre kartlagt de ekonomiska underskotten och även räknat de förlorade aktieägartillskott som jag fått fram.

Driften under åren 1983-2014 har gått back med 404,6 miljoner kronor, inklusive de 15 miljoner kronor som i december 2014 anslogs inför 2015. Osäkert om man kan lägga till det preliminära resultat för 2015 på drygt -12 miljoner kronor, men i så fall landar underskottet på 416,8 mkr.

För en mer komplett bild måste man även ta med allt aktiekapital som satsats på flygplatsen sedan 1983 inklusive de 25 miljoner kronor fullmäktige senast anslog. Jag har fått fram 203 miljoner kronor, så sammanlagt kan vi gott säga att minst 620 miljoner kronor av skattemedel hittills satsats på flygplatsen. Till vilken nytta?!

Men inte nog med det! Man måste även ta med Västerås Flygfastigheter AB:s ekonomi de senaste åren.

Där uppstår också underskott, men det värsta var den nedskrivning av flygfastigheternas värde med 100 miljoner kronor som gjordes för ett antal år sedan. Det gav flygplatsen i och för sig lägre hyres- kostnader, men dessa 100 miljoner kronor lades över till den ekonomi som ska hantera utbyggnaden av Gäddeholm.

I klartext betyder det att de familjer som köper tomt för att bygga och bo där får också vara med och betala för flygplatsens lättnad på 100 miljoner kronor. Är det rimligt?!

Skattemedlen kring flygplatsen flyger och far kan man säga och allt är inte synligt. Kommer det nå’n gång att ta slut eller kan vi räkna med att ytterligare en halv miljard kronor kommer att krävas?!

Som jag inledningsvis skrev har många reagerat i och på den diskussion som varit. Bland andra gjorde Anders Lif ett utmärkt inlägg i VLT, ställde en rad kritiska frågor och landade i att det bara finns en väg att gå: Avveckla passagerar- och fraktflyget!

Inte oväntat håller jag med och går ett steg längre! Vi skulle kunna sälja marken och bygga kanske 3 000 bostäder på flygplatsområdet.

Vi skulle få in hundratals miljoner till kommunkassan och då behöver man heller inte bygga överallt i centrala Västerås. Hellre bygga på flygplatsen än Klippans parkering till exempel.

Om kommunledningen vore klok och framsynt skulle man låta utreda Roland Sundgrens med fleras förslag på järnväg till Arlanda. Och varför inte utreda spår från Enköping till Arlanda?

Det går inte att få fram förslag hux flux, det tar flera år men det jobbet måste påbörjas nu!

Frågan är om Teljebäck co överhuvudtaget kan tänka i nya spår eller om de sitter fast i landningsbanan?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons