Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Flygplatsen granskas av EU

Har Västerås flygplats fått otillåtet stöd från allmänna medel? Den frågan utreder EU-kommissionen.

Kommissionen misstänker att flygplatsen har fått driftsstöd och kapitaltillskott för att täcka sina förluster sedan 2001, enligt ett pressmed-delande. Dessutom vill kommissionen utreda om Ryan Air gynnats av villkoren vid flygplatsen.

Förutom Västerås granskas också flygplatserna Nieder-rhein-Weeze och Altenburg-Nobitz i Tyskland samt Pau i Frankrike.

–Den här utredningen har vi känt till länge, säger Mikael Nilsson, vd och flygplatschef för Västerås flygplats. Han fortsätter:

–Frågan gäller dels ett ägartillskott, och den är inte vår huvudvärk utan Västerås stads, dels ett marknads-föringsbidrag.

Västerås Flygplats har anlitat en jurist som är specialist på EU-rätt:

– När det gäller marknadsföringsbidraget anser vi att vi har torrt på fötterna. Vi har fått utdelning på de pengar som satsats. Nu får vi se vad kommissionen säger.

Västerås flygplats ägs till 100 procent av Västerås stad.

EU-kommissionens fördjupade utredning rör i första hand tre beslut om ägartillskott på sammanlagt 139 miljoner kronor till stadens flygplats, enligt Lena Grapp, chefsjurist för Västerås stad.

Hon räknar med att EU-kommissionen kan ta 18 månader på sig att slutföra sin fördjupade utredning.

Besluten fattades i december 2006, december 2008 och juni 2010.

– Vår bedömning är att detta inte är otillåtet statsstöd, säger Grapp till TT.

Staden har inför gårdagens besked från Bryssel svarat på ett batteri av frågor från EU-kommissionen och förmedlat sina svar via näringsdepartementet i Stockholm.

Motiven till ägartillskotten är enligt Grapp flera. Bland annat antas det finnas ett behov av en flygplats i Västerås som ett alternativ till Arlanda flygplats. Där finns även en omfattande flygskoleverksamhet, vilket i sin tur kräver en fungerande flygplats.

Hon tillägger att staden kanske hade agerat annorlunda om man varit fullt medveten om det regelverk som gäller.

–Hade det varit i dag hade vi nog hanterat och agerat annorlunda. Nu vet vi att man ska notifiera det här hos näringsdepartementet och så vidare.

Hon tillägger att andra kommuner i Sverige också stöder sina flygplatser med ägartillskott.

–Kommunala flygplatser finansieras på samma sätt i hela landet.

Enligt en skriftlig kommentar från Ryanairs kommunikationschef Stephen McNamara har EU-domstolen redan i december 2008 av-visat liknande anklagelser riktade mot Ryanair. Domstolen slog då fast att Ryanair i fallet med den franska Charleroi-flygplatsen varken hade gynnats av statligt stöd eller subventioner, enligt McNamara.

”EU-kommissionen bekräftade även dessa slutsatser när man i januari 2010 avvisade liknande påståenden i fallet med Bratislavas flygplats”, skriver McNamara.