Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Flygplatsen slukar ständigt skattepengar

Gatu- och vägunderhållet är eftersatt i Västerås med kanske 170 miljoner kronor, men det är ingenting som ”prioriteras”. Miljonrullningen kring flygplatsen låter man däremot fortgå väldigt prioriterat!

Annons

Trots svårigheter med finansieringen föreslår kommunstyrelsen, att fullmäktige ska besluta om ytterligare 25 miljoner kronor i ett aktieägartillskott och förvarnar samtidigt om att ytterligare pengar behövs inför 2017.

2010 gavs ett tillskott på 35 miljoner kronor, men det har inte hjälpt. Redan i december 2014 anslogs 1 miljon kronor som akut insats för att förhindra en kontrollbalansräkning.

2010 garanterades också ett driftbidrag på 15 miljoner kronor per år, och det ska nu fullmäktige också förlänga med 15 miljoner kronor per år utöver ovan nämnda kapitaltillskott.

Eftersom jag nu varit med i kommunpolitiken sedan 1980-talet kan jag redovisa vad flygplatsen kostat skattebetalarna i stort sett varje år sedan 1983 fram till i dag. Förutom upprepade aktieägar-tillskott har flygplatsen fått omkring 300 miljoner kronor av skattemedel för att täcka de löpande förlusterna.

Vid flera tillfällen har Västerås flygplats som affärsidé utretts grundligen och mönstret går igen. De utredningar som är kritiska plockas undan, läggs till handlingarna utan åtgärd.

Inregias studie 2006 av flygplatsens betydelse var tydlig: Bara 5 procent av flygresorna till och från London gjordes av folk från Västerås och flygplatsen hade en ytterst liten betydelse för regionens utveckling. Den studien plockades bort!

Våren 2014 presenterades en omfattande genomgång av flygplatsens ekonomi och förutsättningar. Slutsatserna var bistra, för det krävs årligen runt 25 miljoner kronor per år för att ha flygplatsen kvar, trots att de som reser blir allt färre.

I det tysta pågår ett utredningsarbete som landar i att skapa antingen ett koncernbolag där alla kommunala bolag ska ingå eller ett separat infra- strukturbolag där naturligtvis flygplatsen ska ingå.

Som jag skrev i höstas, innebär det att vinsterna i Mälarenergi ska täcka förlusterna i andra bolag. Mälarenergis kunder får finna sig i att högre taxor för el, värme och vatten ska täcka flygplatsens underskott.

Alternativet med ett infrastrukturbolag kring flyget, hamnen och annan trafik förutsätter också löpande skattebidrag för att täcka förlusterna.

Men vad hjälper olika utredningar om kommunledningen varken ser eller hör?! Hur man än vrider sig och fifflar har man flygrumpan bar.

Inga krav ställs på flygplatsbolaget och miljonerna flyger iväg. Inget annat kommunalt bolag får verka på så lösa boliner.

Och ingen annan kommunal verksamhet hålls under armarna på samma sätt som flygplatsen. Fråga de som jobbar inom Proaros!

Räknar man ihop alla miljoner som avsatts är det ofattbara summor som gått och går till flygplatsen trots att pengarna behövts och behövs mer inom andra delar av kommunen. Om bara 5 procent av de som använder flygplatsen är västeråsare – hur många västeråsare är inte beroende av gator och vägar? Eller av att få billigare busstrafik?! Eller bättre äldreomsorg?!

Miljöpartiet var tidigare kritiska, men har nu sålt sig för få ingå i kommunledningen. Ingen mer än Vänsterpartiet vågar i dag ifrågasätta de svindlande affärerna, men allt fler västeråsare förstår att flygplatsen inte har någon framtid utan konstgjord andning räknat i miljoner.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons