Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folkets kärlek Sinfoniettans belöning

Musikerna i Västerås Sinfonietta fick stående ovationer innan de ens hade börjat spela i Västerås konserthus i torsdagskvällens konsert. Nedläggningshotet är hävt, orkestern fortsätter enligt uppgjort program.

Annons

När hela publiken hade stått en lång stund och klappat i händerna inför raden av musiker kunde inledningsnumret inte ha varit mer passande: And all the trees of the field will clap their hands.

Det är bibliska ord om bönhörelse, gestaltade av den unge, redan prisbelönte amerikasvensken Matthew Peterson. Verket är kort men innehåller mycket av allt: luft, eko, ljus, lyrik, rytm, uppåtgående klanger.

Tonsättaren var närvarande, synbarligen förtjust över både orkesterns framförande och publikens uppskattning.

Näste unge man var 25 årige Andreas Brantelid, solist i Saint-Saëns första cellokonsert på en Stradivarius av årgång 1707. I hans avspända men ändå intensivt inkännande spel förenades sublim sprödhet med varm iver som fångades upp av en mäktig orkesterklang.

Med två amerikanare visade Sinfoniettan sin genrebredd: Charles Ives nytänkande The unanswered Question och George Gershwins An American i Paris som flödade av festklanger och jazzrytmer, passande den livfulla, lite hektiska dirigenten Andrea Quinn.

Naturligtvis avslutades konserten också av stående ovationer. Folkets kärlek Sinfoniettans belöning.

Annons