Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Folkpartiet i Stockholm har också varit emot Bromma

Annons
Richard Appelbom politisk redaktör

Folkpartiledaren Jan Björklund hotar med misstroendeförklaring mot bostadsminister Mehmet Kaplan (MP).

Orsaken är att regeringen har utsett Anders Sundström till samordnare för att utreda om det går att lägga ned Bromma flygplats. Detta trots att en riksdagsmajoritet har uttalat sig för att bevara Bromma.

Det är ett sätt att markera tuff opposition mot regeringen efter Decemberuppgörelsen. Men det är att ta i för mycket, både i form och i sak.

Sundström ska pröva om det går att flytta över trafik från Bromma till Arlanda, men också till andra flygplatser i regionen. Utbyggd kapacitet på Arlanda är huvudspåret, men där finns utrymme för att utreda förutsättningarna för fler flygplatser, som Västerås flygplats.

PÅ vlt.debatt har Handelskammaren och företag ställt krav om snabbtåg till Arlanda. Framtiden för Västerås flygplats ser med den nya majoriteten bättre ut, men frågan om vem som i framtiden ska stå för skattestödet är inte klarlagt.

Flera flygplatser är ifrågasatta och krav ställs på nya tåglinjer. Regionen växer så det knakar, många bostäder behöver byggas. Då finns det goda skäl att se över förutsättningarna för flyget och tågens framtid i hela regionen.

Tidigare har Folkpartiet i Stockholm också velat lägga ned Bromma och bygga bostäder. Argumenten var desamma som nu. De många som kan bo där får kortare restider till arbetet jämfört med att tvingas bo längre bort.

Under Fälldinregeringen levde Bromma farligt. Riksdagsledamöterna Olle Wästberg (FP) och Bonnie Bernström (FP) följde det lokala partiet och röstade för nedläggning och emot regeringen. Men flygplatsen räddades av att några socialdemokrater från landsorten i sin tur gick emot S-kravet på nedläggning och bostadsbyggande!

Nu är Folkpartiet i stället det ledande ”Brommapartiet” som vill sparka en minister för att stoppa en samordnare om regionens behov av flyg och tåg.

Det mesta talar ändå för att Bromma bevaras, men inte kan det skada att se över förutsättningarna för flygplatserna i regionen. Och nog är det svårt att tro att en S-märkt direktör från Norrbotten skulle komma med ett förslag fientligt mot Stockholmsflyget.

Annons