Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Folksam: Det finns inga standardlösningar

Man får räkna med en hel del telefonerande när man drabbas. Oavsett om det är en brand eller en annan skada och oavsett hur bra försäkring man har. Det säger Birgitta Österberg, Folksams chef för sakskador i Västerås.

Annons

– En brand drabbar försäkringstagaren hårt och det blir besvär för kunden, det är ofrånkomligt, säger hon.

Birgitta Österberg vill inte kommentera Maria Verdejos fall i annat än att hon bekräftar att en sakskadereglerare besökte Maria Verdejo i tisdags och att man då diskuterade lösningar.

Hon säger att i normalfallet brukar hyresgäst och hyresvärd ha mest kontakt efter en brand, eftersom det är de som ska ta tag i det praktiska, men att det bland utvecklar sig till ett trepartsamtal där försäkringsbolaget är med.

Hur lång tid det tar från olyckstillfälle till ett eventuellt möte mellan den drabbade och försäkringsbolag kan man inte generalisera kring enligt Birgitta Österberg. Inte heller hur lång tid det tar innan försäkringsbolaget tar kontakt med hyresvärden.

–Vi vill att allt ska funka så bra som möjligt. Har det blivit missförstånd beklagar jag det, säger Birgitta Österberg.