Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Första och enda västeråsbyggda fartyget

Artikel 127 av 195
Nostalgi - Antikt
Visa alla artiklar

Även Västerås har upplevt en varvskris. Men det var länge sedan. Den sorgliga historien om Västerås Skeppsvarv och Rederi AB:s tillblivelse, nedgång och snabba plattfall var utspelad på några år.

Annons

Bolaget fick nyttjanderätt av ett område mellan Djuphamnen och Hyttan - nu riven - år 1917. Munktell III, varvets första och enda fartygsbygge gick av stapeln 1919.

Sedan gick allt i stöpet.

Harman Sahlström kom in på fel spår när han började söka efter Västerås Båtvarf och Rederi AB:s första och enda fartygsbygge.

Efter vaga förhandsuppgifter koncentrerade han sig på lastfartyget "Gösta av Stockholm". Men det ledde ingenstans.

Det klarnade först med hjälp av en forskarkollega i klubb Maritim, Olle Renck, Stockholm.

Herman Sahlström:

- I mitt bildmaterial över Västerås hamnar genom tiderna, finns bara en bild av ett fartyg med namnet Gösta av Stockholm, lastande maskingods för Aseas räkning. Enligt uppgift byggd vid Västerås båtvarv år 1919.

Fartyget fick sedan namnet Ido. Ägaren Sporrong var hemmahörande i Öregrund.

Rederiet fraktade gods i första hand åt Asea. Fartyget havererade 1934. Byggdes efter bärgningen om till pråm.

- Under de fortsatta undersökningarna fick jag ett brev av en forskarkollega i klubb Maritim, Olle Renck, Stockholm.

- Gösta var inte alls byggd i Västerås, skrev han. Det var däremot Munktell III, ett motorfartyg på 230 bruttoregisterton med en motor på 160 hästkrafter. Byggd av ek och fur.

Fartyget levererades till Munktells mekaniska verkstad i Eskilstuna, som var dess ägare till 1923, då fru Emma Johansson i Göteborg blev den nya ägaren.

Munktell omdöptes till Emma. Skeppslistan uppger att befälhavaren var kapten G A J Bartley.

- Något nytt namn erhöll inte fartyget under svensk flagg.

- Vi spårade henne sedan till Norge.

Gamla Munktell III bytte alltså namn flera gånger och hann bli en veteran i nordsjöfart innan han eller hon, vilket kön som nu är lämpligt - skrotades 1968.

När jag kom till slutet av Muntell III öden, slog det mig plötsligt, att namnet Bartley har ett visst samband med Västerås.

Vid närmare undersökningar visade det sig att den G A J Bartley, som var befälhavare en tid på det första och enda fartyg som löpt av stapeln på Västerås Båtvarf, är far till vår landshövding.

Ett överraskande slut på flera års sökande efter ett fartygs öde.