Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Så undviker du de vanliga fotbollsskadorna

VSK Fotbolls sjukgymnast berättar.

Annons
Viktor Nordvall, VSK Fotbolls sjukgymnast.

Skador inom fotbollen är vanligt – få spelare skonas. Här berättar VSK:s sjukgymnast Viktor Nordvall om de vanligaste skadorna – och ger värdefulla tips.

– Ha en bra attityd till fysisk träning är a och o, säger han.

Skador drabbar de flesta fotbollsspelare någon gång i karriären. Men vilka är de vanligaste skadorna?

Och vad kan man själv göra för att minska skaderisken?

VLT tog ett snack med VSK Fotbolls sjukgymnast Viktor Nordvall som är expert i ämnet.

– Statistiskt sett är det oundvikligt att klara sig från skador. Enligt en Uefa-studie som gjordes på de bästa lagen i Champions League hade alla spelare i genomsnitt 37 dagar per säsong där man var borta från träning/match på grund av skada och sjukdom.

Vilken är den vanligaste fotbollsskadan?

– Mjukledsskador är ett jättestort problem. Och det är den vanligaste vi har inom fotbollen. Långt mycket vanligare än fotskador, säger Nordvall.

Och utvecklar:

– Baksidor är absolut vanligast. Sju-åtta baksidor får du räkna med under en säsong för ett lag. Framsidor och ljumskar är också väldigt vanligt. Ljumskar står för åtta–nio procent av all skadefrånvaro. Baksidor kan vara ännu mer, 15–20.

Om man jämför ungdoms- med A-lagsfotboll, är det mindre skador lägre ner?

– Det är färre antal skador. Det har att göra med att det är lägre exponeringstid. Ju mer du tränar och spelar, desto större är skaderisken.

– Ungdomar drabbas av andra typer av muskelskador som ger överbelastning och skador i närheten av senfästen då de inte är tillräckligt starka där än.

Har du några bra skadetips till stans fotbollsungdomar?

– Det jag säger nu är väldigt elementärt. Du behöver vara oerhört disciplinerad och ha en bra attityd till fysisk träning. Ska man förebygga skador måste man vara vältränad.

– Sedan behöver man vara duktig på att lyssna på kroppen. Är man trött ska man vila. Har man ont ska man direkt söka hjälp hos någon kunnig person. Allt för många biter ihop och går länge med en skada och när man väl söker hjälp är det för sent.

LÄS MER: I dagens VLT – i specialbilagan Fotboll.

Mer läsning

Annons