Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Framgångsrik app ska nå fler föräldrar

Västeråsföretaget Soft Solutions Partners har fått 1,2 miljoner kronor för att anpassa språkappen SAFI till en ny version som även ska fungera för barns och elevers föräldrar med olika funktionshinder.

Annons

Språkappen gör det möjligt för skola och förskola att kommunicera med barnens och elevernas föräldrar – på en lång rad olika språk. I dag används appen inom många kommuner, och fler är på intåg.

– Enligt Skolverket har alla föräldrar rätt till information och inflytande. Med SAFI får alla föräldrar, oavsett språk samt de som är analfabeter, möjlighet att involveras och följa upp barnens skolgång, säger vd:n tillika idégivaren till SAFI, Gisele Mwepu.

Grundaren Soft Solutions Partners har fått 1,2 miljoner kronor för att anpassa appen, då företaget vann Post Telestyrelsens innovationstävling.

– Det började med att vi fick förfrågningar om att anpassa SAFI till föräldrar med funktionsnedsättning. Vi ville gärna göra det, men största problemet var att vi inte visste hur vi skulle finansiera det. När vi fick höra om tävlingen såg vi en bra möjlighet.

Pengarna ska användas till att bygga upp funktioner för att kunna förenkla användningen för människor med funktionsnedsättning, synnedsättning och andra funktionshinder. Kommunikationen ska i stort sett ske med hjälp av bilder. Projektet sträcker sig fram till 2016.

Grunden till SAFI låg i samhällsdebatten i fjol kring skolresultaten, berättar Gisele Mwepu.

– Enligt skolverkets statistik har ungefär 27 procent av barnen med föräldrar som har invandrat till Sverige de fyra senaste åren inte fått behörighet efter grundskolan. Jag tycker att barnen är duktiga, men största problemet är att kommunikationen mellan föräldrar som inte kan svenska och skolan har fallerat totalt.

Försäljningen av SAFI drog i gång i november i fjol och under första halvan av 2015 har företaget sålt för omkring 2 miljoner kronor.

– Det är glädjande att se föräldrar som blir glada att de kan följa sina barn i förskola eller skola.

SAFI-projektet går nu vidare till nya områden.

– Det finns intresse och vi diskuterar nu med olika organisationer för utveckling av andra versioner av SAFI, som exempelvis för SFI och ensamkommande barn, idrottsrörelsen, vårdcentraler och sjukhus.

Marknadsföringen av språkappen har i princip fungerat som ett självspelande piano.

– Ja, vi har marknadsfört SAFI via sociala medier, men eftersom appen fyller ett så stort behov har vi mest blivit kontaktad av många av våra kunder. SAFI har egentligen marknadsfört sig själv.

Finns intresse från andra länder?

– Vi har fått information om att den behövs, och målsättningen är att nå ut i Norden.

Annons