Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Garantin gäller även växter

Lasse Wallin blev missnöjd när han insåg att den magnolia han hade köpt var olämplig i vår växtzon.

Bostad har talat med en jurist på Konsumentverket som ger råd om vad vi kan tänka på när vi vill reklamera växter.

För Lasse Wallin i Hallstahammar gick det bra. Han fick så småningom lämna till-baka magnolian till Bürgers trädgård och fick en ny, härdigare magnolia.

– Om den nya överlever får den heta ”Pelle” lovade jag Per Bürger, säger Lasse Wallin och skrattar.

– Så nu heter den det.

Alla kunder är kanske inte lika lyckosamma som Lasse. Det kan vara svårt att bevisa att det var växten det var fel på från början och att det inte handlar om att man glömt bort att vattna den eller planterat den i fel jord.

Skadedjur kan finnas på växten eller kan tillkomma efter planteringen.

Konsumentköplagen gäller vid köp av växter. Felet ska man som konsument reklamera hos näringsidkaren inom tre år.

De första sex månaderna åligger det butiken att bevisa att felet är ett handhavandefel. Efter sex månader är det tvärtom köparen som måste bevisa att det varit något fel på växten.

Peter Gustavsson, jurist på Konsumentverket, ger oss rådet att vara uppmärksamma. Får vi en känsla av att häckplantorna som vi satte inte tar sig trots att vi gjort allt efter konstens alla regler, så fotografera plantorna och dokumentera hur de ser ut, gärna med datum.

Tala också med grannar eller bekanta. Involvera andra människor som kan intyga att växten blivit skött på rätt sätt.

– Det kan annars vara svårt att i efterhand bevisa felet utan annan dokumentation än att man vet att man har gjort rätt, säger Peter Gustavsson.

Om det är troligt att plantorna är döda för att de hade en sjukdom så ta bild på plantorna, gräv upp dem, leta reda på kvittona och återvänd till butiken. Agera snabbt.

Kvitto behöver vi ha. Men det kan även gå att bevisa att man köpt en vara i en viss butik om man handlat med kort. Det brukar gå att få fram ett utdrag från banken som visar tid och plats för inköp.

Många butiker ger också kunderna garanti på växterna. På exempelvis Plantagen gäller ettårig garanti på fleråriga trädgårdsväxter. Det kan vara bra att veta när man köper ett dyrt äppelträd. Garantin gäller dock inte för frostskador.

– Vi har andra typer av garantier när det gäller exempelvis snittblommor, men är man missnöjd med sin växt ska man självklart höra av sig av till oss, säger Isac Ågren, butikschef på Plantagen på Hälla.