Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Gymnasister oroliga för framtiden

De har inte fått utlovad praktik på företag och hela lärarkåren har bytts ut sedan starten. Flera elever på Framtidsgymnasiet kritiserar skolan hårt.

Ingen av de elever som VLT pratat med skulle rekommendera skolan till niondeklassare som ska börja gymnasiet i höst.

Joakim Brylle, Mattias Larsson, Andreas Gudmundsson, Dennis Kristoffersson och ett par elever till, som inte vill uppge sina namn, tar bladet från munnen när VLT besöker Framtidsgymnasiets verkstad i Sigurdkvarteret för att göra ett reportage i ett annat sammanhang.

Opåkallat framför de sina kritiska synpunkter.

De går snart ut årskurs två och känner att de hamnat i limbo. De tycker att de inte får den utbildning de utlovats. Samtidigt tycker ingen av dem att det är värt att sluta och börja om på ett annat program på en annan skola.

–Hoppa av? Det tar tre år till att bli klar då, det är inte värt det, tycker Joakim Brylle.

–Det känns för jävligt, säger Andreas Gudmundsson och de andra nickar instämmande.

Framtidsgymnasiet erbjuder praktiska utbildningar som ska leda till jobb direkt efter gymnasiet.

På hemsidan står det att ”Hos oss kan du utbilda dig till exempelvis VVS-montör, drift- och underhållstekniker eller kyltekniker”. Det står också att ”Framtidsgymnasiet har ett nära samarbete med företag i Västerås och den arbetsplatsförlagda utbildningen är en viktig del av programmen här.”

–Jag sökte hit för att jag trodde vi skulle få komma ut på praktik, säger Dennis Kristoffersson.

Men skolan har inte kunnat ordna praktikplatser, säger killarna.

De elever på skolan som ändå varit ute på praktik har fixat det själva, säger de.

VLT besöker skolans verkstad en förmiddag. Toni Kirejszys är ny som lärare i VVS och övervakar när eleverna kopplar in en villavärmeväxlare.

Skolan har haft stor omsättning på lärare sedan starten. Killarna säger att ingen av lärarna de hade i årskurs ett är kvar.

De påstår inte att de nya lärarna är sämre: men lärarbytena påverkar undervisningen negativt, tycker de.

Tempot i verkstaden är lugnt. Eleverna ska samarbeta för att lösa en uppgift och det betyder i praktiken att en elev jobbar medan två tre tittar på.

Dennis Kristoffersson löder kopparrör.

– Jag har besökt byggprogrammet en gång och där hade alla att göra, säger han.

Mattias Larsson har synpunkter på utrustningen. Han säger att han och två elever till fick vänta i sex månader innan de fick sina verktygslådor.

Andreas Gudmundsson sammanfattar vad han är orolig att bristerna i utbildningen kan leda till i värsta fall.

–Man är rädd att man inte klarar sig, att man inte har tillräckligt mycket kunskaper efter utbildningen för att få ett jobb.