Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon kombinerar skola med eget företagande

I år driver rekordmånga ungdomar UF-företag. I Hallstahammar syns en ökning. 18-åriga Alisa Stevanovic är en av de Hallstabor som lyckas kombinera skola med företagande.

Annons
Alisa Stevanovic är en av fyra ungdomar som driver Lunchie. ”Det är viktigt att hitta folk att jobba med som kompletterar dig och är bra på olika saker”, säger hon.

Läsåret 2015/2016 driver över 26 000 elever UF-företag runt om i landet. Enligt Ung Företagsamhet är det en ökning med åtta procent jämfört med förra läsåret. I Västmanland driver 891 ungdomar UF-företag vilket är fler än någonsin.

Magnus Eriksson, regionschef för Ung företagsamhet i Västmanland, berättar att det är 59 ungdomar i Hallstahammar och 22 ungdomar i Surahammar som driver UF-företag just nu.

– Det är en ökning i framförallt Hallstahammar från föregående år.

Eftersom det inte längre finns någon gymnaseskola här så driver Hallsta- och Suraborna UF-företag tillsammans med elever bosatta i andra kommuner.

18-åriga Hallstabon Alisa Stevanovic går på ABB Industrigymnasium i Västerås och driver Lunchie UF tillsammans med sina skolkamrater Lucas Solteiro, Emelie Jin och Henrik Joléros. Lunchie är en lunchguide på nätet.

– Det är så många som frågar ”Vad är det för lunch i dag?” och då väcktes vår idé. På ett enkelt, snabbt och smidigt sätt får du en guide över Västerås alla lunchrestauranger på bara ett klick, säger Alisa Stevanovic.

Hon berättar att Lunchie UF startades under kursen Företagsekonomi som är valbar för de elever som går tredje året på ABB Industrigymnasium.

– Vi jobbar med Lunchie i skolan men även flera timmar utanför skoltid. Det gäller att hitta någonting som man tycker är roligt, annars kan det bli tufft att hålla disciplinen och lyckas.

Vad är det bästa med att driva ett UF-företag?

– Att få skapa något själv, testa sina gränser och att ta en idé från papper till verklighet. Att sedan se att människor använder Lunchie – den känslan är obeskrivlig.

I måndags lanserades sajten och redan första dagen hade den 5 000 visningar.

– Allt har gått jättebra! Vi har jobbat hårt för att marknadsföra oss och att sprida Lunchie på sociala medier.

Alisa Stevanovic berättar att de i framtiden kommer att satsa på att skapa ett aktiebolag och även expandera till andra städer.

– Vår idé är skalbar och hållbar. Den kan till och med fungera i andra länder.

Tror du att det är svårt att starta ett UF-företag på en mindre ort?

– Ja, kanske. I mindre orter är det mindre aktivitet inom näringslivet. I en större stad är det mer människor och då blir det mer aktivitet.

Magnus Eriksson tror dock att det är en fördel att driva ett företag på en ort som Hallstahammar.

– På en mindre ort med närhet till större orter finns möjligheter att sticka ut och synas. Samtidigt finns säljytorna som större orter erbjuder bara ett stenkast bort.

”Vi har jobbat hårt med att marknadsföra oss”, säger Alisa Stevanovic som är marknadsansvarig för Lunchie.

Mer läsning

Annons