Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Pråmen Albert renoveras – kör på Strömsholms kanal i sommar

Efter många år på land ska nygamla pråmen Albert i vattnet igen. Båten ska trafikera Strömsholms kanal redan i sommar. Men först ska den rustas för miljoner.

Annons

Pråmen Albert har inte fått något datum för sjösättning, men det ska ske i sommar, är planen. Samuel Habtemaram är en av åtta som ska jobba med båten.

Kanalpråmen Albert hamnade 2010 på land vid Skantzsjöns norra strand. Båten hade problem med länspumpen och vattenfylldes så den sjönk vid ett tillfälle. Kommunen hade annat att prioritera och båten kom aldrig i vattnet igen efter besiktningen, enligt kommunalrådet Catarina Pettersson (S) som också är ordförande i Strömsholms kanal AB.

Men om ett halvår är det slut med torrläggningen. Målet är att pråmen ska vara restaurerad till i sommar då den ska sjösättas igen.

Renoveringen startar nu och på torsdagen bjöd Hallstahammars kommun in till en pressträff. Båten täcks med ett arbetstält så att det blir möjligt att arbeta under vintern.

Kommunen avsätter 500 000 kronor till projektet. Ytterligare 1,3 miljoner kommer via landsbygdsstödet Leader, och Arbetsförmedlingen är också delaktig. Åtta arbetslösa får i uppdrag att göra båten sjöduglig och fin.

Samuel Habtemaram ser fram emot att få jobba med båten, även om det skiljer sig från vad han gjort tidigare. I Eritrea var han taxichaufför och det vill han arbeta med i Sverige också.

En av dem är Samuel Habtemaram. Han kom till Sverige från Eritrea för två år sedan. I en båt som pråmen Albert påminner honom om, säger han.

– Men den jag kom med var fylld med många människor, säger han.

Han blir tyst för en kort stund, sedan verkar han ruska av sig minnesbilderna.

– Det ska bli roligt att snickra och måla. Har man jobb är man glad, konstaterar han.

Båten anses värd att lägga pengar på.

– Pråmen har besiktats av två oberoende konsulter, säger Kjell Nordeman som är projektledare.

Experterna gav klartecken.

– Det ska inte behöva bli en ny Kalle Västman, säger Catarina Pettersson och syftar som bekant på trästatyn på torget som ruttnade inifrån.

Något datum för sjösättningen finns inte, och det är inte heller spikat vilken rutt båten ska trafikera. Troligen kör pråmen från Hallstahammar och norrut på kanalen.

I somras hyrde kommunen in en annan båt för att undersöka intresset för kommersiell trafik på Strömsholms kanal.

Projektledaren Kjell Nordeman och kommunalrådet Catarina Pettersson tycker båda att det är rätt att satsa på Albert. Pråmen kan bli ett lyft för turismen och ger sysselsättning åt arbetslösa.

Gensvaret var positivt, enligt Catarina Pettersson, vilket stärkte kommunen i övertygelsen att det är rätt att renovera Albert. Cirka 1 200 åkte med båten på guidade turer längs kanalen, både sommarlovslediga barn, vuxna och privata företag.

Allianspartierna har haft olika invändningar mot satsningen men röstats ner. Moderaterna tyckte att kommunen skulle avvakta med renoveringen tills det finns en bättre utvärdering av sommarens trafik. Inom Centerpartiet är man tveksamma till att Albert är en lämplig båt för guidade kanalturer med passagerare. Vad händer om det regnar eller är osäkert väder? Ser man överhuvudtaget något från båten? undrar Marianne Avelin (C).

Pråmen Albert har stått på land i många år vid Skantzsjöns norra ände. Nu täcks hon med tälttak så att renoveringen kan pågå under vintern.

Albert är inte så gammal som hon ser ut. Pråmen är en replik på en båttyp som en gång fraktade järnmalm från gruvorna i Bergslagen nerför kanalen.

Albert byggdes 1994-1995 av arbetslösa som deltog i ett arbetsmarknadsprojekt. .

Pråmen är motordriven, tar 50 sittande, är 17,1 meter lång och 5,2 meter bred och väger 50 ton.

Det är inte bestämt vem som på sikt ska ta över pråmen av kommunen. Catarina Pettersson ser flera tänkbara lösningar. Ett privat företag kan exempelvis hyra pråmen av kommunen.

Annons