Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hanna Larsson med flera: Önskan om kvinnobad har aldrig varit religiöst motiverad

Vilken roll spelar alternativa fakta i debatten om tjejkvällar på Lögarängsbadet?

Annons

Det mejl som Sakine Madon hänvisar till i sin ledare den 20 februari har vi tagit del av. Att läsa den mejlkonversation som kommunala chefer och KD och M politiker haft gör oss chockade!

Vi anser att det är Sakines ledare som är direkt vilseledande. I mejlet skriver enhetschef för Västeråsbaden: "Nej tjejkvällar kom inte till av religiösa skäl utan av vår schemaläggning"Sakine påstår sig ha belägg för att tjejkvällarna enligt detta mejl anpassats till Islam då åldersgräns sägs ha anpassats till "halam". Badhuschefen uttrycker sig i mejlkonversation med Allianspolitiker på följande sätt: "4-årsgränsen tror jag att jag beskrev i ett mail tidigare som Halam där män lär pojkar från 5 år att granska kvinnor uppifrån och ner vilket är väldigt stötande."

Man kan tycka att Sakine i rollen som liberal politisk redaktör har ett ansvar för att skaffa sig kunskap om de begrepp hon använder som grund för åsikter och anklagelser i sin ledare! "Halam" är något som inte existerar inom Islam - varken som ord eller som sed.

Vi har heller aldrig hört talas om detta som kulturell sed. Detsamma intygar imam Mahmut Ongan på Västerås Islamiska församling och kulturcenter.

Tyvärr är omskrivandet i VLT bara toppen på isberget. Den här fördomsfulla osanningen har fått cirkulera från badhuschef, via idrottschef, till moderata och kristdemokratiska politiker, vidare till VLTs politiska redaktör och via ledarsidan ut till allmänheten! Vi vill ha en förklaring till det felaktiga påståendet från alla inblandade, och svar på om detta påverkat utgången i det beslut som tagits av nämnden för idrott och friluftsliv den 21 februari.

I mejlet framgår tydligt att åldersgränsen satts av badhuschefen. Deltagarna i kvinnobaden har inte blivit tillfrågade.

Ändå har de badandes religion som påstås ligga till grund för åldersgränsen för pojkar och de badande kopplas ihop med sexualisering av barn. Andra värderingar som grundlöst tilldelats de badande i debatten är åsikter om att kvinnor och män skulle vara olika mycket värda och att kvinnor inte ska få bestämma över sina egna kroppar.

Detta är inte okej! Kritisera gärna sakfrågan kvinnobad, men de värderingar ni associerar till fakta kan inte vi stå till svars för!

Tjejkvällar i badhuset behövs som ett tryggt rum för kvinnor av alla ursprung och religioner! Muslimska kvinnor är inte en homogen grupp utan individer med olika ursprung, kulturer, yrken och klädval. En del muslimska kvinnor känner sig otrygga i badhuset på allmänna tider genom sådant som brist på simkunskaper och vattenvana, klädsel som drar till sig uppmärksamhet vid bad (som burkini).

Andra muslimska kvinnor har inte problem med att bada på badhusets ordinarie öppettider. Några vill inte bada alls. Orsakerna till otryggheten i det offentliga rummet på Lögarängsbadet bottnar dels i kulturella skillnader kring simning och bad men också samhällsklimatet och den utsatthet det innebär att vara kvinna och muslim i Sverige i dag.

Vi ber politiker att inte förbjuda tjejkvällar 2 timmar nio gånger per år på Lögarängsbadet. Syftet att kunna känna oss trygga i det offentliga rummet besvaras tyvärr på vissa håll i debatten med ilska, raljerande, förlöjligande och till och med hat och hot!

Vår önskan om kvinnobad har aldrig varit religiöst motiverad, däremot ser vi att de som vill förbjuda kvinnokvällarna argumenterar med fördomar om vår religion och kultur!

Hanna Larsson

Anette Harjula

Huda A Hassan

Duzan Hussein

Fozia Ebrahimi

Azam Moradi,

Mariam Nor

Ayan Dahir

Layla El-houly

tillsammans med 50 till 60 andra kvinnor från olika organisationer som deltagit i tjejkvällar på Lögarängsbadet men som är rädda för att höja sina röster offentligt

--------------------------------------------------

Svar av Sakine Madon, politisk redaktör, VLT:

I det tjänstemanna-mejl jag hänvisade till i min ledare framgår att hänsyn tagits till ”halam”, när den låga åldersgränsen har satts för barn. Att detta halam (troligtvis menades "haram") syftar på något religiöst eller kulturellt, framgår också av mejlet.

Om tjejkvällarna står det för övrigt även, som svar på frågan om det fanns religiösa skäl bakom: ”Den efterfrågan som fanns skulle jag säga var mer kulturell men gränsen kanske är svår att dra?” Notera därutöver att kvinnor i såväl intervjuer i VLT som SVT angett sin religion som skäl för att inte bada med män.

Man kan tycka att det är i sin ordning att kommunala badhus anpassar sig efter kulturella eller religiösa uppfattningar, men då ska det ske med öppna kort.”Muslimska kvinnor är inte en homogen grupp” – här är vi helt överens. Jag reagerar på att barn tidigt får lära sig att inte bada ihop, och på den fördomsfulla beskrivningen av femåriga pojkar i tjänstemannens mejl. Ni reagerar i stället på att jag synliggjorde det.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel