Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Här slutar den säkra vägen för cyklisterna

En smal väg utan vägren där bilarna drar förbi i över 70 km/tim är en mardröm för cyklister. Trots det dröjer det minst fyra år till innan en cykelbana byggs till Tidö-Lindö.

Ann Bokéus är en av dem som saknar en cykelbana till Tidö-Lindö.

– Den slutar vid Enhagen-Ekbacken. Sedan måste man cykla på bilvägen. Det är väldigt obehagligt när bilarna susar förbi.

Det är en smal 70-väg som saknar vägren. Många kör för fort på raksträckan, påpekar hon.

– Jag skulle vilja cykla mer, men nu blir det oftast bil. En del cyklar ändå, åker rullskidor, går och springer. Om det fanns en cykelbana skulle fler cykla.

Ulf Palm på Västerås stad har inget glädjande besked att ge till henne:

– Den cykelvägen dröjer. Som det ser ut nu ligger den inte med i vår investeringsplan för de kommande fyra åren.

Kostnaden beräknas till 10 miljoner kronor och Trafikverket skulle stå för en del, förklarar Ulf Palm.

– Men Trafikverket sa så småningom nej. Då ansåg vi att i de allmänna besparingarna blir det för dyrt att själv stå för hela kostnaden.

Ann Bokéus är inte nöjd med att cykelbanan dröjer:

– Det är jättetråkigt! Man bygger ut åt alla andra håll men lämnar den här biten.

VLT:s trafikexpert Sven–Gunnar Wallin påpekar att sådana här projekt bör prioriteras bättre enligt den nya Nollvisionen.

– Det finns kanske en möjlighet att tänka om för Trafikverket om kommunen hänvisar till Nollvisionen 2.0.

– Hälsan och välbefinnandet står ju nu mer i centrum , vilket betyder att man ska få chansen att cykla mera.