Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Här väljer allt fler att läsa till bilmekaniker

Efterfrågan på kvalificerad arbetskraft inom motorbranschen är större än det utbud som finns. Samtidigt väljer allt färre elever att studera på gymnasieskolans fordons- och transportprogram. ”Det stämmer inte här i stan”, säger yrkesläraren Ingvar Gustafsson.

Annons

På Edströmska gymnasiet mekas det för fullt, i rummet bredvid är det teori. Här, på fordons- och transportprogrammet, studerar 188 gymnasieelever, varav 32 på personbil (årskurs 2 och 3).

– Jag har alltid varit intresserad av fordon, att skruva och så. Det blev naturligt att jag sökte hit, jag hade intresset och valde den här linjen, säger Marcus Kivinen.

Han är en av 16 elever som blir färdig bilmekaniker till sommaren och han hoppas naturligtvis på att få ett jobb efter studenten.

– Det finns jobb, det är brist på personal som är duktiga. I somras fick jag två jobberbjudanden, men då jobbade jag redan på farsans bilverkstad. Man har kontakten med en del företag där man haft praktik och om man är seriös har man stora chanser att få jobb.

Marcus Kivinen får vatten på sin kvarn i undersökningen ”Tempen på motorbranschen”, en rapport som är framtagen av Motorbranschens yrkesnämnd och Lackerarnas yrkesnämnd. Det finns nämligen ett behov av att nyanställa kompetenta ungdomar, men samtidigt visar den att allt färre elever väljer att studera på gymnasieskolans fordons- och transportprogram.

– Vi upplever det här som ett bekymmer, säger Caj Luoma, ordförande i Motorbranschens yrkesnämnd.

Ingvar Gustafsson, yrkeslärare på Edströmska, känner inte igen sig i den bilden.

– Nej, det stämmer inte här i stan. Här är det inte så stort som i Stockholm eller Göteborg där gymnasieutbildningar läggs ner, säger han.

Inför terminsstarten i höstas hade programmet 134 sökanden (92 förstahandsval), vilket är betydligt fler än tidigare år. Marcus och hans klasskamrat Alexander Eriksson tror inte att intresset för branschen har sjunkit.

– Nej, den känslan har jag inte. Jag sökte för att jag tycker att det här är kul och för att kunna få jobb, säger Alexander.

För fem år sedan skars programmet ned från 25 till omkring 16 platser per årskull.

– Det var inte bra att ha 25 elever, det var allt för många som inte fick jobb, säger Ingvar Gustavsson.

Hur många av dina elever kan få jobb inom något år efter utbildningen på Edströmska?

– Jag tror iskallt på att tio av eleverna får jobb inom branschen. I utbildningen finns också en bred teknisk utbildning som kan ge andra jobb. Samtidigt gäller det ha den sociala biten, ett servicetänkande eftersom det är en kundnära bransch.

Nästan 9 av 10 har fått jobb

Under den kommande treårsperioden kommer branschen att behöva rekrytera över 5 000 personer i Sverige, enligt en enkät bland arbetsgivare, och behovet är som störst i bland annat Västmanland där tre fjärdedelar av arbetsgivarna uppger att rekryteringen det senaste året berott på expansion.

Enligt en undersökning som branschen genom-förde för några år sedan visar att elever på fordons- och transportprogrammen i Västmanlands län (Västerås, Köping, Fagersta och Sala) har lätt att snabbt få jobb än elever på gymnasieprogram i andra län.

87 procent av eleverna på fordons- och transport-programmet på Edströmska gymnasiet hade, enligt ordföranden i Motor-branschens yrkesnämnder Caj Luoma, anställning två år efter slutförd utbildning.

Annons