Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hellre ny järnväg än höjda avgifter med ny sluss för Mälaren

Vad kommer avgiften att bli om man bygger ut farleden/slussen för handelsfartygens passage in i Mälaren?

Hur skall man klara skyddet av två miljoner människors råvattentäkt om utifrån kommande handelsfartyg släpar med sig giftiga mikroorganismer som gör Mälarens vatten otjänligt.

Den säkraste, snabbaste och i långa loppet den billigaste lösningen är att bygga en dubbelspårig järnväg från Oxelösund upp genom Bergslagen och ut till Gävle. Från Ludvika bygger man också ett dubbelspår ner till Göteborg.

Med den här lösningen kan vi eventuellt klara av att rädda råvattentäkten, om inte giftutsläpp, medicinrester och tungmetaller redan har gått så långt att det inte finns någon återvändo.

Järnvägen som är elektrifierad och kan drivas med lokalt producerad el, är den enda lösningen av godstransporter till och från våra trakter.

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel