Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Hemtjänst förbjuds ragga kunder på telefon

Äldre och andra personer som har hemtjänst eller anlitar ledsagare har utsatts för alltför aggressiv marknadsföring av bolag som erbjuder tjänsterna.

Företagen har både knackat på hemma hos folk och ringt upp för att övertala dem att byta leverantör.

– Brukarna har blivit överrumplade hemma i bostaden. Så vill vi inte ha det, säger Carl-Johan Norström, (S), ordförande i nämnden för funktionshindrade i Västerås.

Därför har kommunen nu tagit fram riktlinjer för hur hemtjänsten får marknads-föras. Godkända leverantörer får gärna göra reklam för sig men inte genom personliga kontakter hemma i bostaden eller på telefon.

– De leverantörer vi anlitar har varit positiva till att vi tagit fram en marknads-föringsplan. Då vet alla vad som gäller, säger Carl-Johan Norström.

I Västerås stad kan man välja mellan 13 olika leverantörer av hemtjänst. De finns alla presenterade på Västerås stads hemsida.

Hanna Oscarsson