Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Hon hjälper gravida hitta stillhet och ro

Att vara i nuet. Ylva-Li Lindahl har haft hjälp av yoga och mindfulness under perioder då hon känt sig stressad. Som instruktör vill hon stötta gravida och småbarnsföräldrar att vara mer närvarande för sina barn.

Annons

Det går försiktigt till i dörren till Ylva-Lis träningslokal på Norra Källgatan när de blivande mammorna anländer. De pratar och skrattar lågmält sinsemellan och några hämtar en mjuk pläd eller yoga-matta i hyllan vid fönstren.

Ylva Li Lindahl har förberett med levande ljus i lyktor på olika ställen i lokalen och rosa gladiolus i en högsträckt, smal vas intill cd-spelaren på golvet. Musiken är lugn och rogivande.

Kvinnorna verkar redan vara inställda på att komma ner i viloläge. En del har tagit sig hit direkt från arbetet, andra kommer hemifrån. De är olika långt gångna i graviditeten. Några sitter en stund i sofforna och pratar om hur de mår medan andra gör sig klara.

Ylva-Li Lindahl har anpassat övningarna till att vara lämpliga för havande kvinnor. Det finns många typer av yoga berättar hon när vi träffas några dagar före kursen.

Gravidyogan är en mjuk form av yoga, med avslappning och övningar som uppmuntrar till medveten närvaro med barnet inför födandet.

Medveten närvaro handlar om att vara närvarande här och nu, förklarar Ylva-Li Lindahl. Barn är alltid i nuet, påminner hon, men någonstans på vägen tappar vi vuxna mycket av den förmågan. Hon upplever att mindfulness-övningar är en bra hjälp att vinna tillbaka den.

Ylva-Li inleder övningarna med att kvinnorna får en stund tillsammans med sitt väntade barn i lugn och stillhet. De sitter på de mjuka mattorna och stryker handen lätt över magen.

–Tänk på ditt barn som ligger i din livmoder i det varma fostervattnet, säger Ylva-Li Lindahl mjukt och långsamt.

I musiken till övningen hörs ljudet av vatten och vågor.

– Känn barnets närvaro med dig just i den här stunden.

Efter den rofyllda inledningen fortsätter övningarna i ett lugnt tempo där kvinnorna öppnar upp händerna på inandning och kommer tillbaka med händerna på utandning.

Yoga och mindfulness är en viktig del av den omvårdnad som Ylva-Li speciellt vill ägna gravida och småbarnsföräldrar. Hon kan känna att livet ibland snurrar alldeles för snabbt för föräldrarna, som befinner sig i ett känsligt skede av livet. I samhället har kraven på att vara tillgänglig, uppkopplad och inriktad på det yttre livet ökat.

Med medveten närvaro vill hon hjälpa kvinnorna att lyssna inåt och känna in vad som är viktigt för dem.

Till vardags arbetar Ylva-Li som samordnande barnmorska för alla barnmorskor på barnmorskemottagningarna i Västmanland. Det innefattar 28 mottagningar och 55 barnmorskor.

Tillsammans med mödrahälsovårdsöverläkaren arbetar hon med utveckling av mödrahälsovården för hela länet. Ylva-Li har inte den dagliga patientkontakten med gravida och deras familjer utan jobbar övergripande. Det känns därför bra för henne, och viktigt, att träffa gravida kvinnor på fritiden som instruktör.

På somrarna brukar hon arbeta på BB. Det är ytterligare ett sätt att behålla kontakten med rötterna.

Ylva-Li visste redan som ung att hon ville bli barnmorska. Hon månar om kvinnors, barns och familjers hälsa.

På en barnmorskemottagning där hon arbetade började mottagningen med yoga efter att barnmorskorna hade märkt att många mammor var stressade.

Det är höga krav på prestation och oro för förlossningen som många gånger ligger bakom. Hon vidareutbildade sig då inom yoga och mindfulness och fick ytterligare ett verktyg att hjälpa de gravida.

– Det märks tydligt, säger Ylva-Li, att när kvinnorna får landa i stunden genom yoga och mindfulness blir de mer mottagliga och kan ta till sig viktig information.

I slutet av yoga-passet övar kvinnorna andning, bäckenbottenövningar och förlossningspositioner. De lyssnar uppmärksamt och följer med i Ylva-Lis instruktioner. Mammorna övar yogiska, djupa andetag då de andas ända ner till barnet och förlossningsandning då de andas in genom näsan och ut genom munnen.

Under den avslutande stunden med avslappning sjunker de ner i yogamattorna med varma plädar över sig. Ylva-Li guidar kvinnorna att slappna av i olika delar av kroppen.

– Känn samhörigheten med barnet i den här stunden som är helt och hållet din. Andas in kärlek till barnet och dig själv. På utandning släpp alla spänningar.