Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ines Vikblom: Sjukvården måste bli effektivare

Enligt VLT:s nyhetsartiklar ska bland annat Landstinget Västmanland införa lean-modellen inom sjukvården för att förbättra effektiviteten.

Annons

Främsta målet med det nya arbetssättet är enligt sjukvårdsledningen och VLT att effektivisera landstingets organisation med patienten i fokus. Jag anser att det är hög tid att effektivisera svensk sjukvård.

Många gånger får vi invånare höra att den svenska vården håller hög kvalitet, men att tillgängligheten är dålig. Vad beträffar den höga kvaliteten kan jag och många andra patienter och patientanhöriga inte hålla med. Man brukar nämligen enligt Socialstyrelsens hälso- och sjukvårdsrapport 2009 dela in svensk sjukvård i akut och inte akut sjukvård.

Må det vara att den högspecialiserade akutsjukvården fungerar bra i många landsting. Däremot är den icke akuta sjukvården i många fall inte tillfredsställande. Till exempel finns det knappt någon cancerrehabilitering i Sverige. Internationella studier påpekar på vikten att en cancerpatient efter den medicinska behandlingenfår en anslutningsrehabilitering, där det fokuseras både på den fysiska och psykosociala rehabiliteringen.

Dessutom finns det andra sjukdomar och diagnoser, där rehabilitering är avgörande för patienters dagliga liv och livskvalitet. Jag tänker främst på kroniskt neurologiska sjuka som ms- och parkinsonpatienter eftersom jag har lång erfarenhet av dessa och dessutom kan jämföra den sjukvård som ges i olika landsting. På detta område håller nog svensk sjukvård ingen hög kvalitet. Där är det snarare så att bostadsort avgör för vilken vård man får.

Ett annat exempel på att den svenska sjukvården måste avsevärt förbättras, inklusive dess kvalitet, är de många anmälningar som Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) tar emot årligen och där väntetiderna på beslut är enormt långa. Jag var i kontakt med HSAN den 25 maj och frågade hur långt myndigheten hade kommit med en anmälan som vi gjort. Före samtalet visste jag att handläggningstiden är ungefär sex månader för ett beslutsärende. Sex månader är en väldigt lång handläggningstid, jämfört med andra ärenden.

Som svar på min fråga fick jag att de har många ärenden liggande som väntar på ett beslut och att det är för lite personal. Då kom jag på tanken att patienter och deras anhöriga med sina anmälningar måste vara en mycket underprioriterad grupp i den svenska sjukvården.

Lösningen på ineffektiviteten är rätt så enkel. Lean-modellen kan vara bra att införa i sjukvården, för att någonting måste göras åt problem med långa väntetider, rätt till undersökning, behandling eller rehabilitering och dåligt bemötande från professionen.

Man behöver egentligen inte uppfinna alldeles för mycket utan hade kunnat hämtat inspiration från grannländer som Tyskland. Med ett system som innehåller långtgående patienträttigheter och konkurrens mellan verksamheten, inte bara familjeläkarverksamheten, utan också inom specialistverksamheten, uppnår man ganska snabbt hög effektivitet.

Om patienten och dess anhörig fritt får välja läkare och klinik och kan överklaga beslut inom hälso- och sjukvård, kommer de flesta inom sjukvården anstränga sig att uppnå goda resultat och vilja uppnå ett gott rykte. Eller?

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons