Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Äldrenämnden ska lyssna till anhöriga

Annons

Svar på insändaren ”Politikerna gör det lätt för sig”, VLT den 11 januari.

Signaturen Marie kritiserar äldrenämnden för att inte lyssna på anhöriga. Om någon politiker i äldrenämnden tillrättavisat en anhörig som framfört klagomål beklagar jag detta. Tvärtom, vi politiker i äldrenämnden ska lyssna på anhöriga, de vet oftast väl hur verksamheten fungerar.

I insändaren framförs också kritik för att rutinerna vid klagomål är otydliga. Så får det inte fungera. Klagomål kan framföras till förtroendevalda men också till den tjänsteman som hanterar klagomål, Johan Crusefalk. Klagomål som inkommer på detta sätt ska registreras och blir på så sätt offentliga. Anhöriga, boenden, hemtjänstkunder eller anställda som av olika skäl vill förbli anonyma kan nu från årsskiftet vända sig till en nyinrättat instans, en äldrekommission och där framföra sitt ärende.

Äldrekommissionen, som består av ”vanliga” västeråsare med engagemang för äldrefrågor, kommer inom kort att marknadsföra hur man kan komma i kontakt med äldrekommissionen.

Bengt-Åke Nilsson (L)

ordförande äldrenämnden

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare