Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Alla kan få som de vill

Diskussionen beträffande Västerås flygplats verkar aldrig ta slut, insändare nästan dagligen.

Naturligtvis finns det som alltid två sidor av diskussionen. De som vill att den ska läggas ner och de som vill ha den kvar. De argument som framförs är i huvudsak följande:

De som vill behålla flygplatsen hänvisar till övriga verksamheter än passagarflyget.

De som vill lägga ner flygplatsen ser det stora underskottet som det huvudsakliga problemet.

Ingen verkar bry sig om Ryanair försätter att flyga till Västerås eller inte.

Om jag förstår saken rätt sköts den fysiska flygplatsen, landningsbana, byggnad och så vidare, av Västerås Flygfastigheter AB som går med vinst.

Att lägga ner den skulle innebär en massa bekymmer.

200 personer har sin arbetsplats på flygplatsen. Där finns ambulansflyg och så vidare. För mig finns det ingen logisk anledning att lägger ner den fysiska flygplatsen, den fyller en funktion inom samhället och går med vinst.

Vad ska man gör med den sedan?

Passagarflyget sköts av Nya Västerås flygplats AB.

Det är här vi hittar den stora underskottet, så för att bli av med det är det Nya Västerås Flygplats som ska läggas ner.

Ingen verkar bry som om den finns kvar eller inte.

Flygfastigheter behöver hitta nya hyresgäster till terminalbyggnaden, lite besvärligt kanske men det kostar att lägga ner verksamheten så en anpassning av lokalen för en annat verksamhet bör ingår i nedläggningsbudgeten.

Men det verkar synd att man inte kan hitta en flygverksamhet som kan genera en vinst, det är en flygplats trots allt.

I en tidigare insändare diskuterade jag olika alternativa flygverksamheter. Passagarflyg, fraktflyg och affärsflyg och kom fram till det finns ingen potential i varken passagerarflyg eller fraktflyg. Affärsflyg kunde däremot var värt att undersöka innan man slår igen incheckningsdisken för gott.

Jag är medveten om att affärsvärlden i området har uttalat sig och sagt att det finns inget intresse för affärsflyg ifrån Västerås. Och det är klart, dagens verksamhet är inte ett dugg intressant för dem som reser i jobbet, den är anpassad till lågprisflyg för fritidsresenärer.

Om man ska lyckas omvandla inriktning så att det passar dem som reser i jobbet kommer det att behövas flygbolag som sysslar med affärsresenärer som trafikera Västerås Flygplats.

Då är Ryan Air ute ur bilden.

Om man fattar beslutet att ändra inriktning på verksamhet för Nya Västerås Flygplats AB måste man ha klart för sig att detta är sista chansen. Det kommer att kosta pengar som måste ge en avkastning.

Det kräver en professionell ledning som har frihet att utveckla verksamheten på affärsmässiga grunder utan inblandning av kommunalpolitik.

Slutligen, det finns förutsättning att skapa en win-winsituation för alla, bara de styrande i både Västerås kommun och Västerås Stadshus AB beskriver sinstrategi beträffande flygplatsens framtid. Först då, förhoppningsvis, finns det klarhet och de missförstånd som finns idag undanröjda.

En vresig gammal man

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare