Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Är inte alla passagerare lika mycket värda?

Annons

Bara under november och december har jag bevittnat att en del passagerare blir mycket ovänligt behandlade av någon busschaufför. Det har hänt flera gånger och av olika chaufförer, men det har drabbat passagerare som är utrikesfödda. En blev åthutad för att hon inte köpt biljett i förväg utan ville köpa på bussen. Även om det inte går så ska väl chauffören inte vara ovänlig?

I kväll klev det på en man som inte hunnit ladda ner appen färdigt på hållplatsen. Han hade kommit med buss från Arlanda och behövde åka buss hem till Vallby. Chauffören var spydig och ovänlig mot honom. Appen var klar och han använde den. Det var hans första resa med VL:s lokalbuss. Det kunde inte chauffören veta förstås, men det var ändå inte befogat att vara ovänlig.

Är en människa från annat land inte värd samma respekt som vi andra?

Nog förstår jag att VL utbildar sina chaufförer att behandla sina kunder artigt. Alla kan ha en dålig dag, men det får vara måtta på hur otrevligt man uppträder.

Är en människa från annat land inte värd samma respekt som vi andra?

Det finns naturligtvis chaufförer som är trevliga också. Men att visa så tydlig antipati mot människor från andra länder är inte okej.

Till saken hör att jag också klev av på Vallby och pratade med mannen som kommit från Arlanda. Han visade sin app och att han hade köpt biljett. Han visade sitt körkort också och berättade att han själv var busschaufför inom ett annat bolag och vet hur man ska uppföra sig.

Man får skämmas när en chaufför behandlar kunder på det viset.

Inger

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare