Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Att ”slira” på jobbet är en signal till närmaste chef eller arbetsledare

Annons

Replik på inlägget "Förebyggande sjukskrivning mot psykisk ohälsa och utmattning", VLT den 14 mars.

Jag kan inte ifrågasätta insändarens metodförslag – men det är inte i linje med mina erfarenheter.

När jag noterade att någon av mina medarbetare började ”slira” på jobbet – och det syns väldigt tydligt om man känner sina medarbetare – då var det min sak som chef att ta tag i det.

Det brukade vanligtvis räcka med någon halvtimmes enskilt och förtroendefullt samtal för att klara ut orsakssambanden och hur man kunde hantera det hela – och där en välfungerande medarbetare på arbetsplatsen var stommen.

Även om jag alltid haft turen att ha jättebra medarbetare – så kunde alla drabbas av att börja ”slira” – och då var det bråttom, så att inte ”slirningen” etablerades som ett normaltillstånd.

Som regel fanns orsakerna till ”slirningen” utanför arbetsplatsen, det kunde vara ett nytt barn i familjen, dödsfall av en nära anhörig – eller andra mer eller mindre alldagliga bekymmer som vi alla drabbas av då och då – och som ibland blir för mycket.

Men min erfarenhet är att ett välfungerande arbete på en välfungerande arbetsplats – har en väldigt ”läkande” kraft för många bekymmer och problem även utanför jobbet – det är ofta startpunkten på en positiv spiral.

Men det är närmaste chef eller arbetsledare som skall se detta och gripa in – inte ett stort team av ”förståsigpåare”.

Märker chefen att det är ett djupare problem – så ska hen naturligtvis medverka till medarbetaren får professionell hjälp. Men det är inte detta eller sjukskrivning – som bör vara första steget.

boggy

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare