Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Automatiserad flygplats

Två dagar före kommunstyrelsen tar beslut om nedläggning gör VLT en stor artikel om en automatiserad flygplats. Jag betraktar det som ett fantasifoster. I dagens samhälle där säkerhetsarrangemanget på en flygplats är så omfattande tror jag inte att man att man automatisera detta. Säkerhetskontrollerna kommer inte bli mindre i framtiden.

Redan nu kan man checka in både sig själv och bagage. Men sen går det åt personal för hantering och bevakning med mera. Drömma kan man alltid men kostnaderna skulle antagligen bli hiskliga för en liten flygplats.

I dag så är Örnsköldsvik flygplats trafikledning på Arlanda. Man har permitterat 37 personer då inga flyg går just nu. Hur många på den mindre flygplatsen Västerås som arbetar direkt med flyget har jag inte sett några siffror på. Men vad Elisabeth Unell hittar de 500 personer som skulle ha betydelse för flygplatsen det skulle jag bra gärna vilja veta.

Sen pratar Simonsson om drönare att det skulle bli så stort. Det kommer restriktioner på den trafiken då säkerhetsaspekterna blir viktigare. Corona har knäckt även de stora bolagen. SAS , Norwegian , Finnair med flera då de är konkursmässiga och måste nu räddas av staten i flera länder. Likaså med elflyg ingen har ännu visat någon lönsamhet för dessa flygplan. Det absolut största hindret är att batteriets kapacitet börjar plana ut. När man ökar effekten så begränsas livslängden och svårigheten att kontrollera batteriets säkerhet ökar.

Man kan aldrig vara säker på att ett batteri inte kan explodera.

Ikaros

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare