Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Bilen är här för att stanna

Annons

Här kommer tre inlägg med synpunkter på Matilda Molanders Ledare i VLT den 26 oktober.

Replik VLT:s ledare den 26 oktober. Det är intressant att se hur Matilda Molander sitter och förkastar bilen som färdmedel trots att bilen har frigjort oss människor och gett oss tillgång till att kunna ta oss nästan vart vi vill över sjö och land som vi aldrig någonsin kunnat under så kallade fornstora dagar.

Att bilen har en stor betydelse i människors vardag, är inget konstigt många får inte ihop livspusslet utan bilen, att sitta och försöka dra någon "car shame" på folk som använder bilen, även de som använder den för att så att säga söndagsköra trots att bilisterna betalar sjukliga summor till staten varje år, det är bara fel och ett faktiskt rätt så skamligt beteende.

Diskussionen om bilens utsläpp i Sverige är minimal och inget att diskutera.

Om du vill sätta cyklister mot bilister som du så gärna verkar vilja Matilda, då kanske det är dags för cyklister och gångtrafikanter att börja betala skatt beroende på vilken cykel/sko man köper? För att använda dessa gång/cykelbanor och betala kilometerskatt för sitt cyklande så man kan finansiera cykelbanorna, vem tror du finansierar dessa som redan görs i största grad?

Nej Matilda, denna text var bara allmänt dålig smak och det visade okunskapen du har runt bil.

Bilen är här för att stanna och kommer så vara för lång tid tills det att bilen utvecklats till något annat. Det enda som kommer att hända den närmsta tiden är att vi är ungefär ett år ifrån breaking point tills elbilarna börjar kosta lika mycket som vanliga bilar.

Känn ingen skam om ni tar bilen, det är eran rätt!

Anmäl text- och faktafel

Molander är ute och cyklar

Reaktion på Ledaren av Matilda Molander i VLT den 26 oktober om parkeringsplatser.

Ledarskribenten propagerar för färre bilparkeringsplaser och flera cykelbanor. Jag tycker att hon är ute och cyklar. Det liknar argumentation från miljöromantiker.

Vi är själva ett pensionärspar och bor i villa i utkanten av Västerås. Vi kan parkera både en bil och cyklar på vår uppfart och gästande bilar kan parkera på gatan, eller ”vägen”, som sköts av samfälligheten. Jag cyklar oftast till centrum, cirk 6,5 km, men är det ogynnsamt väder eller väglag och jag ska till någon plats en bit från centrum så använder jag bil.

Ganska ofta är vi på föreningssammankomster på kvällstid nära centrum. Då passar det med bil, och hittills har vi kunnat parkera vid Bryggargården. Den parkeringen lär väl försvinna tyvärr. Vi nyttjar också bil för transporter, till exempel till återbruket. Jag deltar ofta i utflykter med turistföreningen lokalt och långfärdsskridskoklubben. Då samåker vi i bilar dit vi ska och en del bilar behöver parkeras under dagen på en lämplig central samlingsplats. Sådana platser blir allt svårare att hitta.

Vill ledarskribenten försvåra för oss? Vi besöker ofta vår dotters familj boende i villa på Hemdal, ibland är vi barnbarnvakter där. De har två bilar och parkering på egen tomt för besökares bil. Så ska det vara. I framtiden kommer väl flera bilar att ha eldrift, men också de ska kunna parkeras. Jag anser att lägenheter innanför cityringen ska ha parkeringsplats för minst en bil. Utanför cityringen ska varje mindre lägenheter ha plats för cirka 1,5 bil och större lägenheter för två bilar. Av dessa ska minst en vara markparkering. De flesta villor och radhus bör ha parkering för minst två bilar.

Min fru och jag parkerar inte i P-hus. Det känns osäkert att man ska kunna komma ut. Det är också krångligt att betala. Vi vill inte hantera pengar med mobiltelefon, men kan betala med kort eller kontanter. Avsaknad av parkeringsplatser vid bostadslägenheter, gör att vi är många som väljer att bo kvar i hus med p-platser, men som egentligen är onödigt stora när barnen flyttat ut.

Cykelbanor använder vi frekvent. Och det fungerar bra vid bra väglag. Vad jag önskar är mera tydlig separering av gång- och cykeltrafik med skiljelinje och skyltar för detta. Gående går ofta hur som helst, och ej på vänster sida, på delad GC-bana.

Bengt Andersson, Skälby

Anmäl text- och faktafel

Viktigt att skapa debatt

Jag läser VLT de flesta dagarna och har historiskt också uppskattat inlägg från VLT:s medarbetare.

Jag har ett antal gånger läst tidningens nya politiska redaktörs inlägg och är något förbryllad.

I uppdraget för denna tjänst är naturligtvis att till viss del granska politiker vilket vi fått ett flertal artiklar om som beskriver målande om hur och vilka som talar och lagt förslag med mera. Hur intressant det är för läsarna att få dessa beskrivningar är naturligtvis upp till var och en. Själv är jag dock måttligt imponerad/intresserad av detaljrika utlägg om kaffepauser och vilken ordning debatterna förs i.

När jag läser Matilda Molanders inlägg om parkeringar och bilar blir jag dock intresserad av vilka fakta och var denna fakta finns att hämta som ligger bakom Matilda Molanders ilska mot bilar som står stilla 23 tim/dygn. Inte heller framgår om hon menar Västerås city eller Västerås som stad.

Jag har inget emot att åka buss eller cykla. Men vad jag funderar över är om det någonsin:

- bott fler människor i Västerås och för att vara mer tydlig både i centrum och närheten av centrum och närliggande stadsdelar.

- debatterats så mycket om centrum och centrumbutiker som får allt svårare att hävda sig mot externa köpcentrum.

- arbetat så mycket människor i centrum.

Jag upplever inte att det nu finns ett överflöd av parkeringar för barnfamiljer, äldre, handikappade eller bara vanliga människor som i motsats till de få västeråsare som på 1950-talet hade bil. Om Matilda Molander har siffror på att det är färre cyklar i centrum nu än 1950 är det ok att publicera trots att intresset troligen är ringa. Ett tips kan vara att räkna vid stationen, utanför biografer.

Det finns säkert boende i Västerås som anser att bil är ett tryggare sätt att ta sig hem i en stad som enligt polisen har allt mer av våld och rån. Kanske är detta ett ämne som skulle passa i den politiska granskningen.

Politik/att ha åsikter är förvisso inte så enkelt men det är viktigt att i media ta upp och skapar debatt om det som är fel och som skadar människor. Vill gärna nämna Sakine Madon som oftast hade viktiga budskap om till exempel hedersförtryck. Frågor som visar hur viktig media kan vara för att uppmärksamma och driva frågor som verkligen gör skillnad.

Lars Persson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare