Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Bilstaden Västerås – ekonomi och klimat

Annons

Läser Matilda Molanders ledare om bilstaden Västerås på ledarsidan i VLT den 26 oktober och kan liksom hon inte låta bli att häpna över hur man från politiskt håll så ensidigt stödjer en trafikplanering där bilen ständigt ges förtur i förhållande till andra trafikslag. Här är, precis som framhålls i artikeln, tillgången på parkeringsplatser i stadens centrala delar en viktig parameter.

När man ser det bilhav som breder ut sig omkring järnvägsstationen och centrallasarettet är det svårt att förstå att det inte ska vara möjligt att tillfredställa det behovet med en väl utbyggd kollektivtrafik i stället. Det absoluta flertalet av de som parkerar sina bilar här kommer och åker vid ungefär samma tid, i anslutning till arbetsdagens början och slut.

Om man samtidigt tänker på att en parkerad bil, tillsammans med det utrymme som behövs för att kunna parkera den upptar en yta som motsvarar en gängse studentbostad, och översätter detta till bilden av ett bostadsområde bebyggt med bara envåningshus på samma plats så framstår det absurda i situationen.

De hus som i dag byggs vid Österport intill Centralstationen uppförs i 8 våningar, vilket tydligt illustrerar de egentliga kostnaderna för de näraliggande parkeringsplatserna och som knappast motsvarar intäkterna från parkeringsavgifterna. Och situationen är liknande på många andra håll i staden.

Men självklart är detta inte bara en ekonomisk fråga, det handlar också om klimatet och miljön.

Leif Jonsson

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare