Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Bygg om för cyklister vid Skallbergsmotet

Artikel 8 av 12
Cyklist avled efter olycka i Skallbergsmotet
Visa alla artiklar

Det är bra att Trafikverket vill göra något åt Skallbergsmotet. Jag skulle helst se att man gjorde några mer radikala förändringar. Ett samarbete mellan Trafikverket och Västerås stad vore en bra lösning.

Varför kan man inte ta bort en av cykelbanorna, förslagsvis den östra? Cyklisterna från Hökåsen och Nordanby skulle kunna hänvisas med riktiga cykelbanor till gång- och cykelbron över E18 vid Krutkällarbacken och med start vid viadukten under Bergslagsvägen. Den förväntade ökningen av cyklister från Nordanby äng kan hänvisas till bron över E18 vid Tunbyvägen.

På den kvarvarande cykelövergången skulle man kunna göra en modern cykelöverfart med huvudled där cyklisterna kunde få företräde i förhållande till bilisterna på uppfarten från E18 och från Vallbyhållet.

Det var roligt att läsa Göran Svenssons tillrättavisning av politikerna i lördagens VLT när det gäller väjningsplikten med mera och att Göran fortfarande hänger med på ett aktivt sätt. Han var en klippa när han var i tjänst tidigare. Tyvärr vill ju inte tjänstemännen och politikerna i Västerås ha någon hjälp från allmänheten när det gäller trafikfrågor eftersom man tror sig ha bra lösningar på alla trafikproblem.

Sven-Gunnar Wallin

VLT Insändare [email protected]

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare