Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Bygg om motorväg och järnväg för ett stort framtida Västerås

Genomfartstrafiken på motorvägen bara växer i omfattning och skapar mycket luftföroreningar, buller och redan nu köbildningar. Med en framsynt stadsarkitekt i Västerås är jag övertygad om att motorvägen (E 18) av ovanstående skäl skulle förläggas som förbifart norr om staden och låta den nuvarande bli kvar som en intern matarled.

Även järnvägen skulle med fördel helt förläggas norr om staden. Stationsbyggnaden ”Västerås Central” placeras på lämpligt ställe och förses även med perrong för ”Citypendeln”, ett automatiskt pendeltåg som kostnadsfritt tar tågresenärerna vidare till olika hållplatser i staden, typ Finnslätten och Kopparlunden vilken också blir navet för den lokala busstrafiken.

Fördelar:

• Hela det befintliga järnvägsområdet inklusive stationen försvinner och öppnar därmed för helt andra möjligheter att bygga ut stadskärnan mot Mälaren.

• All tung genomfartstrafik på den lokala motorvägen försvinner.

• Lantmännen får tid på sig att bygga en ny modern siloanläggning utan så mycket stöd av skattemedel.

• Planering av var det nya avloppsreningsverket skall förläggas kan påbörjas.

Med god planering kan säkert de flesta byggnadsarbetena med nya E 18, järnvägen och stationsbyggnaden kunna färdigställas samtidigt som både den befintliga järnvägen som motorvägen fungerar som vanligt.

Den lille ”Stadsarkitekten”

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare