Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Därför måste Mimer göra en stor vinst

I VLT 19/6 finns två artiklar riktade till mig angående Mimer. I den första artikeln, från signaturen "Mimers enorma skattkista att ta ifrån", påstås återigen att Mimer inte är ett lönsamt företag, att det är "skattebetalarna som betalar för Mimer" och att en "majoritet av Mimers hyresgäster" är "inom det allmänna bolagets tänk". Jag förstår ärligt talat inte riktigt vad som menas med allt detta. Jag kan konstatera att Mimer helt och hållet finansieras av sina hyresintäkter, och att det de senaste åren blivit flera hundra miljoner kronor över i vinst, som kunnat återinvesteras i nyproduktion. Om insändarskribenten menar att en del av Mimers hyresgäster lever på olika typer av bidrag, så är detta givetvis sant. Men att ta det till intäkt för att påstå att "Mimer inte är lönsamt", blir vilseledande. Här får insändarskribenten nog bemöda sig att tala ur skägget - vad menas egentligen? Jag kan i sammanhanget upplysningsvis tillägga att under de senaste åren så har markanta skärpningar skett kring reglerna för hur mycket ekonomiskt bistånd man kan få från socialtjänsten till sin bostad. Möjligheterna att "runda kön" och få förstahandskontrakt för "bostadssociala ändamål" har också kraftigt beskurits (numera är det uteslutande andrahandskontrakt som gäller). Detta för att skapa ett system som upplevs som mer rättvist av vanliga hårt arbetande västeråsare. Inte minst undertecknad har varit pådrivande kring dessa bostadspolitiska förändringar i Västerås.

I den del av artikeln som avser kritiken mot Navet-bygget så måste jag påpeka att jag och mitt parti röstade MOT bygget av Navet. Just som insändarskribenten påpekar så visade sig kalkylen vara helt felräknad. Detta är naturligtvis pinsamt för de politiker som trodde på kalkylen från början, men det blir lite märkligt att rikta denna kritik mot mig. När jag tog över som ordförande i Mimer i januari 2019 så var Navet redan i det närmaste färdigbyggt. Det jag sedan gjort som Mimer-ordförande och som kommunalråd är att ändra regelverk och inriktningar så att Mimer framöver bara ska koncentrera sig på att bygga bostäder. Förhoppningsvis stoppar detta framtida liknande glädjekalkyler och projekt utanför kärnverksamheten.

Samma dag som ovan besvarade artikel så skriver en annan insändarskribent, under signaturen "Tidigare nöjd hyresgäst", och undrar om Mimer verkligen måste göra så hög vinst. Mitt svar är ja. Mimer måste ha en rimlig avkastning på sitt investerade kapital, bland annat för att kunna investera i ny- och ombyggnation. Att du som hyresgäst säger att du inte längre har möjlighet att justera värmen i din lägenhet låter dock inte bra. Och att du ständigt har kallt inne är oacceptabelt! Jag menar att varje hyresgäst självklart bör ha möjlighet att inom rimliga gränser själv justera sin värme. Om dina problem kvarstår ber jag dig kontakta mig eller annan ansvarig person i Mimer. Du når mig på [email protected] eller via kommunens eller Mimers telefonväxel. Jag ska mer än gärna bistå att lotsa dig vidare i ditt ärende.

Jesper Brandberg (L)

Kommunalråd och ordförande Mimer

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare