Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Det aviga med nya resecentrum

Man borde väl inte lägga sig i som boende i Västmanland men utanför staden. Men när man i hela yrkeslivet haft som uppgift att hitta bästa lösningen är det svårt att se det som planeras som ny järnvägsstation i Västerås utan att dunka med skon. Vad jag förstår är det en permanentning av ett provisorium som kom till i all hast för över 20 år sedan. Jag gör en liknelse för att förklara det aviga.

Det nya hotellet vid Illusionsgatan 5 har sin fantastiska entré 4 meter upp på fasaden och en tjusigt svängd trappa upp. Över trappan svävar ett väldigt tak med 100-tals infattade solcellsdrivna belysningar som får det att vara en evig natthimmel. När man väl tagit sig upp med resväskan och kommit in genom entrén, möts man av skylten RECEPTION OCH RUM EN TRAPPA NED. Tablå. Hur många stamgäster kan de vinna med sin påkostade entré?

Till entréplanet på resecentrum är det inte bara 4 meter utan 8 meter upp! Om det nu är alldeles omöjligt att bygga stationen med nåbarhet till tågen direkt från markplan kan väl åtminstone en eftergift göras till resenärernas fromma. Den där cykelbanan över spåren kan byggas som bussfarbana med påfart vid teatern och sedan passera över Södra Ringvägen och upp till hallplanet. Där ordnas slinga för taxi och hållplatser för matarbussarna. Lite som Klarabergsviadukten vid Centralen. Sedan kan bussfarbanan få dyka ned till Kungsängsgatan.

Den ideala utformningen av resecentrum nås med att förlägga spåren för persontågen på en c:a 500 meter lång viadukt med 4.5 meter fri höjd inunder. Vad är oöverstigligt hinder?

Tore Nordlund

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare