Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Flygets vara eller icke vara

Mycket diskussion handlar om flygets vara eller icke vara. Jag anser att det blir alldeles för dyrt för oss skattebetalare att lägga ner det. I dag kostar det oss skattebetalare cirka 160 kronor per år och beräkningen ligger på de 25 000 000 Västerås stad satsar. Men skulle man lägga ner flygplatsen berör det många människor som går ut i arbetslöshet. Jag räknar på círka 200 personer och då räknar jag med alla företag som har verksamhet som använder flygplatsen för sin verksamhet, som till exempel, skolflyg, sjukvårdsflyg, brandflyg, skolan som utbildar flygpiloter, tekniker, rundflyg, helikopterföretag, flygmuseet med flera. Det är troligtvis fler anställda.

Enligt en tabell i ekonomihandboken, beräkningen utgår ifrån en månadslön på 24 000:

- Vad kostar det oss om 200 personer blir arbetslösa? Det kostar oss 72 400 000 kronor

- Vad förlorar vi i skatteintäkter om flygplatsen läggs ner? Vi förlorar 29 000 000

Frågan man måste ställa sig är: Varför är inte till exempel SAS intresserade av att flyga från Västerås? Arlanda har trångt, Bromma ska försvinna. Vad kan man göra för att vi ska kunna bli en etablerad och intressant flygplats så att vi inte går i förlust. Jag tycker att det är viktigt att ha en flygplats i Västerås, både för invånarna och företagen i Västerås och i länet.

Vi har många städer runt omkring oss som bara väntar på att vi ska lägga ner flygplatsen så att de kan ta över. Men varför kan de få en flygplats att fungera och inte vi?

Undrar en vanlig medborgare.

Anette Wennerström

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare