Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Flygplatsdebatten

Efter att ha lyssnat på debatten om flygplatsens nedläggning blir man inte imponerad av debattörernas kunskap av det man pratar om.

Elflygplan, som man gång på gång pratar om kommer inte att bli någon räddning för flyget. Läs på Ny Teknik vad en erfaren och kunnig flygplanskonstruktör säger om bränsle kontra batterier.

Varje kilo flygbränsle måste ersättas av 30 kg batterier och batteriet måste bli 20 gånger bättre för att bli verkligt intressant. Man påstår att om 2 år finns det 19-sittsiga flygplan fast de som säger sig utveckla det säger 5 år. Dessutom är dessa plan inte ens på ritstadiet utan bara på konceptstadiet. Jag skulle bli förvånad om någon seriös investerare vill lägga 1 miljard på att utveckla ett sådant plan. Elflygplan är inte tysta då bullret från propellrarna finns kvar.

Sen påstod man att ABB var intresserad av automatiserad flygplats. De var ju inte sant enligt Teljebäck som kollat upp det. Så glöm det.

Nu har man en ny vd, Björn Rosengren. Han kommer inte att godkänna utvecklingspengar till något som inte snabbt kan betala sig.

För övrigt så gillar jag Liberalernas och Jesper Brandbergs rakryggade åsikter. Jag kommer nog att tillhöra kamrat liberal vid nästa val om så behövs.

Nu lyckades oppositionen skjuta upp beslutet över sommaren vilket var olyckligt. Personalen får väl sitta och rulla tummarna där ute ytterligare några månader för det flygs väl minimalt just nu.

Ikaros

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare