Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Förändringar tar tid

Replik på Roger Haddads debattinlägg Hallstahammar måste ta tag i skolstöket, VLT 5 maj.

Roger Haddad har flera gånger skrivit om situationen på Vallbyskolan i Kolbäck. Det finns ingen studiero, rädsla för anmälningar från föräldrar som gör att lärarna blir av med jobbet, elevassistenter som utsätts på sitt arbete. Lärare och rektorer slutar. Det önskas tydliga konsekvenser för de elever som stör undervisningen.

Jag undrar var barnperspektivet finns? Detta är en lågstadieskola som har elever mellan 6 och 10 år. Alla elever har skolplikt och rätt till undervisning. En del elever behöver extra stöd för att lyckas. Alla elever har samma rätt att få en bra skolgång. Detta arbete underlättas inte av att en skolpolitiker gång på gång hänger ut denna skolas brister. Vilken lärare vill ta en tjänst på en skola som det skrivs så nedlåtande om?

Alla skolor har sina utmaningar på ett eller annat sätt. Skolverket och Skolinspektionen har många olika verktyg och stödfunktioner att sätta in för att hjälpa skolor när de behöver. Inget är ”quick fix”. En förändring tar tid. Om en förändring ska vara möjlig behöver alla medarbetare tillsammans med rektor få jobba tillsammans över en längre tid. Lärare och andra medarbetare måste få tid till samarbete, trygghet och engagemang måste främjas. Medarbetare måste få kunskap om hur de genom bemötande och verkningsfulla pedagogiska förhållningssätt kan få möjlighet att möta elevers utmanande uttryck och handlingar på ett sätt som blir till hjälp för både lärare och elever.

Ingen skola är hjälpt av att bli nertryckt av politiker

Ingela, en lärare som trivs i skolan

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare