Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Hur går rapporteringen om brister och nöjdhet till?

Kommentar på inläggen "Berättigad kritik", VLT den 5 januari, och "Moderaterna: Visst är det dags för ett uppvaknande", VLT den 4 januari.

Jag får inte ihop det. Hur går rapporteringen om brister och nöjdhet till? Hur mycket rapporteras in? Vilka eller vem rapporterar in? Tjänstemän som kan sålla? Sker rapporteringen med hjälp av nöjdhetsenkäter till de äldre? Vilka svarar på dessa? Vårdtagare som kanske inte har kapacitet att svara och ta ställning? Hur hanteras den rapporteringen i så fall? Som positivt resultat eller kastas? Hur många enkäter blir kvar till slut och går det att dra slutsatser vid för liten mängd av svar?

Vid egen kontakt med äldrenämnden blev ett svar att anhöriga inte skulle svara då de skulle kunna vara för kritiska och framför allt inte anhöriga som själva arbetar inom vården.

Skrämmande läsning från Anna Nordin (M) om de förslag till kvalitetssäkring som framförts och som röstades ner. Skrämmande att läsa om härskartekniker där en replik från B-Å Nilsson (L) återigen blir ett upprepande av hur mycket pengar som "erbjuds" (konstigt uttryckt), högre grundbemanning och fler fasta tjänster och ingenting om hur kvalité ska säkras. Där kvalité också innefattar arbetsmiljö förstås.

Marie

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare