Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Informera bättre om avbrott

Annons

I lördags, den 29 juni, såg jag av en händelse i Västerås Tidning en annons om att ett driftavbrott över natten skulle ske den 3 juli.

Tänkte att det kommer väl en lapp i brevlådan, som det hittills alltid gjort, även om det bara gällt en kort stunds avbrott. Men ingen lapp dök upp, och jag glömde bort saken. Till ikväll, när jag kom hem vid niotiden och det inte fanns nåt vatten i kranen!

Min undran är om detta är Mälarenergis informationsstrategi nu, att annonsera i Västerås Tidning? Jag har inte sett något om avbrottet i VLT. Däremot ser jag ikväll, att VLT skrev om det på nätet 14.55 i onsdags.

Och på Mälarenergis hemsida finns en remsa om det. Men där kollar ju åtminstone jag först när det redan är avbrott, och vill veta vad som hänt.

Ett så här långt vattenavbrott kan man ju förbereda sig för, bara man vet om det i förväg. Om man inte längre ska få information pappersvis, vilket i och för sig är helt okej, måste man få veta om att det är det som gäller nu. Jag kan inte vara den enda som glömt eller missat det.

Många områden berörs. Många kommer hem, tänker ta sej en kopp te, duscha eller ge ett nattörstigt barn ett glas vatten.

Det känns väldigt angeläget att bestämma hur samhällsviktig information ska nå ut till alla medborgare. Vi har ju så många olika kanaler idag. Det är lokalradion som gäller, heter det ju. Men det känns som att det handlar om när nåt ännu större händer, och på dagtid. Kanske bara ett sms-meddelande skulle fungera?

Lite orolig Stina

Svar direkt: Vi beklagar de bekymmer som kan ha uppstått för våra kunder i och med avstängningen av vatten i delar av Västerås natten till 4 juli. Det var ett stort viktigt underhållsarbete som utfördes för att kunna säkra vattenleveranserna och undvika oplanerade avbrott.

Vi försöker alltid att informera i god tid inför planerade avbrott. Vårt mål är att kunna informera varje enskild kund. Vi har en sms-tjänst som vi gärna ser att våra kunder ansluter sig till. Vi försöker att alltid lägga informationsblad i brevlådor eller på portar till flerbostadshus. Vid just detta arbete valde vi andra kanaler: 

Vi valde att i god tid annonsera i VLT och Västerås Tidning förra helgen. Igår lade vi även ut information på vår webbplats samt på vår Facebooksida, Information gick också ut via sändningar från P4 Radio Västmanland samt att såväl VLT som Västerås Tidning tog upp informationen på sina webbplatser. Vi satte också upp 30 skyltar i samtliga berörda områden.

Vi skulle även ha gått ut med information via sms-tjänst till de boende i områdena. På grund av tekniska problem hos systemleverantören kunde det inte ske igår, vilket vi självklart beklagar.

Ida Pettersson, enhetschef Distributionsnät, Mälarenergi

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons