Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Kan vi behålla persontrafiken på Västerås flygplats?

I mitt tidigare inlägg tog jag upp ekonomin runt Västerås Flygplats och kom fram till att själva flygplatsen kan vara kvar, men att det är tveksamt om det går att behålla persontrafiken, vilket hade varit trevligt. Jag har själv gjort massor av resor genom åren från Hässlö, mest i jobbet men även privat.

Om vi börjar med att fundera på dagens verksamhet kan vi snabbt konstatera att Västerås konkurrerar med både Skavsta och i viss mån även Örebro. Både Skavsta och Västerås sysslar med lågprisflyg och Örebro håller på med charter och frakt.

Jag tror att vare sig lågprisflyg eller charter kommer att förändras nämnvärt den närmaste tiden. Men förutsättningen för att Västerås flygplats ska kunna öka antalet passagerare eller intäkten per passagerare till en nivå  så att flygplatsen går med vinst är lika med noll i min värld.

Alltså: lägg ner lågprisflyget och låt Skavsta ta hand om det.

Det finns heller ingen anledning att ge sig in i Örebros nisch av charter och fraktflyg. Det är enligt min mening kört med både lågprisflyg, charter och fraktflyg.

Kan Nya Västerås flygplats AB hitta på någonting annat att syssla med?

Folk som reser i jobbet kanske. Många fördelar, knappt några nackdelar, varför inte. De är inte så priskänsliga som fritidsresenärer. De är lätta att ha göra med, vana att resa och deras krav är enkla, det ska var snabbt, smidigt, bekvämt och trevligt. Eftersom de reser till många olika platser är matarflyg till ett nav det enda tänkbara alternativet.

Mälardalen är full av industriella företag som har folk som reser kors och tvärs. Kunder finns det och bra kunder är de, eftersom de återkommer många gånger per år om flygplatsen fungerar för dem. 

Jag tycker att det är värt att undersöka detta segment innan man slår igen incheckningsdisken för gott.

Hur ska det gå till är naturligtvis nästa fråga. Man ska gör det man är bäst på. Kommunalpolitikerna är bra på att sköta en kommun och de i Västerås är bland de bästa, vi bor i en jättefin stad. Att sköta ett aktiebolag är en helt annan femma.

Nu behövs människor som kan hantera inkomster och utgifter. Det behövs erfarna människor som kan flygbranschen utan och innan, som har kontakter och begriper hur en flygplats ska skötas för att tjäna pengar.

Kommunens ledning som representerar oss som äger flygplatsen bör diskutera sin roll i det hela. De kan ställa krav, men de måste acceptera att de inte kan inte styra ett aktiebolag så att det uppfyller allas krav.

När vi har kommit förbi det hindret är det lätt. Det kommer att kosta pengar, men om de sköter de hela rätt är det en investering som kommer att ge avkastning.

Sedan ska de hitta en headhunter som kan fixa rätt personer. Så fungerar det i en privat värld.

En vresig gammal man

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare