Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Insändare: Mälarenergi oftast oskyldigt till stank

Annons

Svar på insändaren ”Illaluktande miljöskandal” (4 maj).

Skribenten undrar vad vi tänker göra åt luktstörningar som uppkommer från vår verksamhet. Svaret är att vi har gjort och gör mycket för att förebygga och minimera luktspridning. Vi har kommit så långt i vårt arbete att vi snabbt, innan vi riskerar att sprida lukt, kan fånga upp detta och jobba med att åtgärda orsaken. De tillfällen då vi sprider avfallslukt är nu starkt begränsade i antal och tid, ett resultat av hårt arbete av vår medarbetare.

Inom Mälarenergi har vi sedan 2014 tagit emot och hanterat, utrett och svarat på många klagomål på lukt. Vi värnar om våra kundrelationer och uppskattar direktdialog med de som upplever problem. Så har även skett med denna skribent.

Det har också konstaterats att Mälarenergis verksamhet inte är den enda verksamhet som kan orsaka luktstörningar i staden. Under 2016 inkom 100 klagomål om lukt till Mälarenergi. Varje enskilt klagomål har utretts av oss och av det framkom att endast 20 av dessa berodde på vår verksamhet, vilket vi rapporterat vidare till våra tillsynsmyndigheter.

Vi kommer att fortsätta jobba proaktivt för att minimera risken för luktstörningar från vår verksamhet. För vi bor också här.

Magnus Eriksson

chef affärsområde Värme, Mälarenergi

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare
Annons