Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Mimer: Det är viktigt att alla hyresgäster får samma service

Annons

I en insändare i VLT den 7 februari, "Mimers skyhöga hyror följs av dolda avgifter", skriver en hyresgäst att hen anser att Mimer har höga hyror och dolda avgifter. Det som insändarskribenten syftar på är den information vi tagit fram för att tydliggöra vad som, enligt hyreslagen, ingår i hyresgästens skötselansvar. För oss på Mimer är det viktigt att alla våra hyresgäster får samma service.

Det stämmer alltså som insändarskribenten skriver, att en hyresgäst som är oförsiktig med sin lägenhet nu i större utsträckning får betala för det som gått sönder. Allt som ingår i vårt underhållsansvar som fastighetsägare utför vi självklart fortfarande, kostnadsfritt.

Vi har tagit fram en prislista för de tjänster som vi vet att vissa av våra hyresgäster inte kan eller vill göra, men som egentligen ingår i hyresgästens skötselansvar. Den prislistan har vi efter dialog med Hyresgästföreningen beslutat att korrigera så att det tydligt framgår vad som är kostnaden för tjänster vi kan utföra och vad som är kostnaden på vanliga handhavandefel.

Att få hjälp med att byta lampa i ugn eller göra rent golvbrunnen är exempel på tjänster vi kan tillhandahålla. Priset som nämns har blivit fel och är nu justerat till 312 kronor. I det ingår material för 50 kronor och 262 kronor för 30 minuters arbete. Priserna är baserade på listan ”Nyckeltal för lägenhetsreparationer” som kommer från vår branschorganisation Sveriges Allmännytta.

Gällande våra hyresnivåer baseras de på lägenhetens standard och läge, så kallade bruksvärdeshyror. Hyrorna ligger i nivå med andra fastighetsägare som ingår i Sveriges Allmännytta. Våra hyror förhandlas med Hyresgästföreningen och på jämförbara lägenheter har vi i regel en lägre hyra än privata fastighetsägare.

Vi hoppas att du har fått svar på dina frågor, annars är du välkommen att kontakta mig direkt.

Gustav Hanstad

Förvaltningschef, Mimer

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare