Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Några funderingar i flygplatsfrågan

Det vore intressant att få klargjort hur kommunledning tänker sig markanvändningen efter en eventuell nedläggning. Tidigare har sagts att marken ligger så lågt i förhållande till Mälaren att den är olämplig för bostadsbebyggelse. Marken är i dag delvis invallad vid Björnösundet där cykelbanan till Gäddeholm sträcker sig. Har något förändrats i detta förhållande?

Anders Teljebäck (S) säger att ’det är Arlanda som gäller’. De som inte gillat att använda Ryanair åker redan i dag från Arlanda. De som köper flygbiljett till billigaste pris hittar inget reellt alternativ till Ryanairs priser på Arlanda. En majoritet kommer med stor sannolikhet att välja Skavsta/Nyköping. Några flygbussar till Skavsta är inte rimligt att tro på så det kommer innebära en ström av privatbilism och med det ytterligare negativ klimatpåverkan.

Vad får Teljebäck att tro att människors köpbeteende ändras om Västerås lägger ned flygplatsen?

VLT ställde frågan till västeråsarna vad de anser om flygplatsnedläggningen. 5 000 personer har svarat och 60 procent anser att det är ett jättedåligt beslut. Kanske är det så att majoriteten av västeråsarna är beredda att betala den premie det kostar för att ha nära tillgång till nödläges och organ/sjuktransporter.

På uppsidan finns även marknadsföringsargumenten och att kunna behålla de cirka 280 tjänster som berörs. Då frågan engagerar stort och direkt eller indirekt berör alla västeråsare vore det rimligt att hålla en folkomröstning.

Framåt Västerås!

Anmäl text- och faktafel

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare