Annons
Vidare till vlt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Insändare: Nu slirade du rejält Holm

William Holm. Vi är många som skrattar gott åt dina krönikor, och gärna vill ha fler. Väl genomtänkta, finurligt formulera, verkligen fyndiga och roliga. Men nu senast om slöjden glömde du tänka till, och slirade rejält. HerreHolm, vill du: – bli opererad av en kirurg som aldrig haft varken trä- eller syslöjd? – gå till tandläkaren för att upptäcka att handlaget med borren inte är det bästa? – få din toa reparerad av en rörmokare som aldrig haft slöjd? Slöjden lägger grunden till generationer av hantverkare, utan vilka samhället aldrig skulle klara sig. Dessutom glömmer du att många barn har slöjd som ett av de ämnen där de verkligen kan känna glädje över att de gör något "riktigt", kanske en smörkniv som de med glädje och stolthet kan ge bort till mamma eller farfar, eller ett förkläde som kan hänga i köket till allas beskådan. Själv är du ett "exempel på hantverk", den som tatuerat dig har sannolikt fått sina 300 timmar slöjd... Och glad skulle du vara om du sandpapprat och målat lite mer istället för att svära över detta ditt förhatliga ämne, för tänk så fint du skulle kunna göra med dina egna händer! Så tänk en gång till, och låt oss få många fler och välgenomtänkta krönikor. Vi är inte snåla, vi ger dig en ny chans!

Hälsningar från Ann Huguet

Svar direkt:

Hejsan, Ann! Herreholm ... nu fick du mig att skratta! Tack för berömmet och tack för att du läser. Jag förstår dina synpunkter, men håller personligen inte med. I exempelvis USA är det ytterst få skolor som har slöjd på schemat, och där har man ändå lyckats få fram kirurger, tandläkare och rörmokare. Senaste personen som tatuerade mig kommer från Italien, och han hade inte slöjd i skolan. Att ha slöjd kan säkerligen göra att någon som annars inte hade fått upp ögonen för hantverk får det, och det är ju härligt. Givetvis är det även fint att eleverna får känna glädje över att skapa något med sina händer. Min stora invändning handlar främst om fördelningen av skoltimmar, att det är 330 timmar slöjd och exempelvis 221 timmar historia. Särskilt när Sveriges resultat i PISA-undersökningarna varit under all kritik i så många år. En vän läste min krönika och föreslog att man skulle ha kvar slöjd, men involvera kärnämnena i slöjden mer: skriva en utförlig presentation om sitt arbete, kanske hålla ett föredrag på engelska, göra matematiska beräkningar, och så vidare. Det tyckte jag lät som en utmärkt idé. Och som sagt: jag sitter inte inne på fakta (vem gör det?) och kanske gynnas eleverna mer sett till helheten av att ha slöjd än att inte ha det. Krönikan är bara en åsikt, som vanligt. Tack för att du ger mig en chans till, och tack för ditt mejl. Det är alltid roligt att ta del av läsarnas åsikter.

William

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare